Stroboskop

prohledat
70 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 26.05.2003 do 29.06.2003, založil/a
řadit dle data
23:21:08
29.06.2003
MaSo
2BazyPv: Jaký máš překládač? Já používám MPASM - v03.20

a zkoušel jsi napálit ten hex, co tam mám taky?

pozor!!! je to nastaveno jako RC oscilátor!!!!!!

tak to změň na _XT_OSC na místo _RC_OSC za příkazem __CONFIG pokud používáš krystal. Program je napsan pro kmitočet 4MHz

PORTA bit 0 a 1 jsou tlačítka

PORTA bit 2 a 3 jsou LEDky proti zemi s odporem ( 1 )

Mě to fachá 2
22:19:03
29.06.2003
BazyPv
Jak to vypada s tema strobama ??

Zkousel jesm to navalit do picka ale nejak m ito nafrcelo :( ... a pri prevodu z asm do hexka to rvalo a nechtelo to prelozit 10

Jak to ma byt zapojeny ??



Jestli chcete tak zde

bazypv.webpark.cz/Elektro nika/pic.htm

je odkaz na muj projekt.

Blikadlo na 8 ledek. Casem az to odladim a vymakam tak to pujde mezi svetla do tech 8 obdelnikovejch dir co jsou pred chladicem (pod mrizkou) 2 .

8 modrech vysokosvitivejch jumboLED .........



19:15:19
26.06.2003
aDAm
2MaSo: a co naděláš nic8
22:53:16
25.06.2003
MaSo
7 8 10 11 12
13:18:58
25.06.2003
aDAm
2MaSo: No už si to prostě nevobjednáš,už to nejde12
21:01:43
22.06.2003
BlackSUN
Já to nějak objednal a za dva dny mi přišel mail že to sem nepošlou, že se platí nějaký poplatky, což oni samo nezaplatí, takže nic... Ale zkusil sem to... Ta volby tam byla, ale je možný, že už ji zrušili...
18:50:27
22.06.2003
MaSo
2Adam Radimovič: Jak si to objednával???! CZ volba na webu není 69
22:22:35
18.06.2003
aDAm
Tak sem si objednal nejaké ti PICky a eště něco na tom linku a přišlo mi to ale když sem chtěl teď eště něco jiného tak už to sviňky do CZ neposilaj bo pry je to drahe30
21:41:31
18.06.2003
MaSo
2Janík Petr: Promyslím si to s tím čidlem a dám vědět...
12:57:45
10.06.2003
Janík Petr
To: MaSo (mezettik)

nigga (černý)

Vracím se k vašemu záměru zkonstruovat digitální tachometr a otáčkoměr a zasílám drobnou radu.

Pro starší škodovky řady 100 - 130 je nejvhodnější místo pro získání informace o počtu otáček

motoru počet impulsů na zapalovací cívce.Ale zde pozor !!! Vlivem rozpínání kontaktu přerušovače

do indukční zátěže je špičková hodnota impulsů na zapalovací cívce 300 voltů a více.Proto vstupní

obvody otáčkoměru musí obsahovat napěťový dělič,filtr proti rušivým pulsům a ochrannou přepěťo-

vou diodu.

Jelikož vačka hřídele rozdělovače rozpojuje kontakt přerušovače 4x/otáčku a je poháněna od roz-

vodových kol, tudíž má poloviční otáčky motoru odpovídá pak pro čtyřdobý čtyřválcový motor

1500 otáčkám kmitočet impulsů na zapalovací cívce 50 Hz,nebo 100 Hz pro 3000 otáček .Proto

lze s výhodou pro cejchování použít upravený síťový kmitočet.A vtom je právě problém.

Většina zabudovaných otáčkoměrů ve vozech Škoda ukazuje špatně.Chyba nebývá většinou v sa-

motném převodníku kmitočet/napětí,ať z klasických součástek,nebo nějakého integrovaného

obvodu , ale v samotném měřidle.U posledních otáčkoměrů škodovek a zejména u Favoritu se pou-

žívá integrovaný obvod MAF 115.U tohoto obvodu se s výhodou používá proudový výstup,jelikož

měřidlo proudu bývá robustnější konstrukce a tím i odolnějši.Jelikož samotné měřidlo otáčkoměru

mívá většinou stupnici 270 stupnů a pracuje ve svislé poloze je problém s vyvážením samotného

otočného mehanismu měřidla.Otáčkoměr FAVORIT má na otočném systému protizávaží,které vrací

ručku vždy na nulu i s polohy přez 90 stupnů,kdy již váha ručičky působí na druhou stranu.Spolu

s direktivním momentem dvou protisměrných pružinek které přivádí prou do cívky otočného mecha-

nizmu pak vzniká značná nelinearita výchylky.Aby stupnice byla alespoň přiměřeně lineární,má

otáčkoměr faforit přídavný magnetický bočník tvořený plechem nastříhaným na uzké proužky,které

se různě přihýbají k rádiusu otáčející se cívky a tak částečně magneticky korigují linearitu výchylky.

Konkrétně kmitočtem 100 Hz zkalibrujeme nastavovacím prvkem nejvíce používané otáčky 3000

a vyšší a nišší se pak snažíme zlinearizovat dle stupnice přihýbáním jazýčku magn.bočníku.Jedná

se vždy o určitý kompromis.

Sám jsem v minulosti řešil potřebu přesnějšího otáčkoměru pomocí obvodu LM 2917N.což je pře-

vodník f/U k dostání v GM Electronic.Po doplnění pár vnějších součástek vznikne převodník

1000ot/1 volt.Napětí jsem měřil pomocí modulu dig.voltmetru pro verzi zabudovanou do palubní

desky ,nebo pomocí klasického dig.voltmetru a vlastní otáčkoměr byl řešený jako nástrčná krabička

do zdířek měřidla.Pak na rozsahu do 2V se měří volnoběžné otáčky s rozlišením na 1 ot.nebo

na rozsahu do 20V vyšší otáčky s rozlišením na 10 otáček.

Jelikož mě ve své Škoda 130 zlobí i tachometr s počítadlem,tachometr rovněž proměřuje a počítadlo

chvílemi nepočítá,chci tento přístroj rovněž nahradit digitálním.K tomu potřebuji právě čidlo dráhy

zapojené do náhonu tachometru,přesně takové kterých máš 2 kusy.Pak při měření dráhy a součas-

ném měření času malým computerem běžně k dostaní v obchodní síti v ceně do 500 Kč lze měřit

rychlost okamžitou,průměrnou a maximální a dráhu v km celkovou a od posledního nulování (denní

počítadlo).Obdobně po připojení čidla průtoku paliva k tomuto computeru lze měřit spotřebu paliva

celkovou,okamžitou ,průměrnou a maximální ale za hod.jelikož měříme čas a spotřebu.



Výhodnější je okamžitá a průměrná spotřeba na 100 km ale k tomu potřebujeme průběžně měřit 2

veličiny dráhu a spotřebu a to tento jednoduchý computer neumí.K tomu je již potřeba malý palubní

počítač.Mám k dispozici schéma zapojení včetně výpisu programu na jednoduchý pal.počítač,ale

bohužel pro vozidla se vstřikováním.Kdo z vás elektroniků programátorů je ochoten program přep-

racovat z měření délky vstřiku na měření počtů impulsů průtokoměru na litr paliva pro karburátoro-

vé verze škodovek.Zájem by urcitě byl,a pracnost se navrátí s počtem prodaných naprogramova-

nýc procesorů.Podmínkou ale je, že se bude moci předvolit počet impulsů snímače dráhy i průtoko-

měru,jelikož každý uživatel sežene asi čidlá jiná.

Závěrem mého příspěvku bych ještě jednou poprosil tebe MaSo ,zda by jsi ještě jednou nezvážil

prodej jednoho čidla dráhy.Pro otáčkoměr je skutečně nepoužitelné.

S pozdravem škodovkám zdar Petr.
00:18:33
10.06.2003
MaSo
2BlackSUN: jj, to je mi jasné; ale jen tak pro info a případné testování...

82
00:14:34
10.06.2003
BlackSUN
2MaSo: Otázka je jak dlouho by to jelo a jestli by tam nebyly někde třeba nějaký nečekaný chyby nebo záseky nebo tak něco...
22:36:21
09.06.2003
MaSo
2BlackSUN: Dnes jsem zjistil zajímavou věc. Přepl jsem PIC 16F84A-4MHz na krystalový režim a testoval jsem maximální taktování. Začal na 7,2MHz, pak 10,2 12 13,875 a pořád to jelo 2 a teď se podrž, nejbližší vyšší jsem našel jen 24MHz; co myslíš, jelo? JELO 9. Takže 6x přetaktováno. Fakt se nestačím divit. Zítra v práci zabavím ještě 27MHz a uvidíme 1

24 24 24
20:46:41
09.06.2003
MaSo
2Palic: Supr, díkec; důležité info 52
18:16:52
09.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
Palic: presne tohle sem poteboval slyset, diky.
13:46:30
09.06.2003
Palic - zrušená registrace
nechci vam brat iluze ale 4 valcovy - 4 doby motor udela 2 otacky za 1 cyklus to znamena ze 1 otacka = 2 impulzum na civce a ne 4 jak tu je psano...... to jen pro informaci 4
00:30:19
09.06.2003
MaSo
2nigga: Hezkíííí 9. Jestli to tedy dává 4 imp./otáčku, tak i můžu přesněji měřit otáčky, což v tomhle případě ztrácí smysl jestli mi to ukáže 1500 nebo 1500,25 ot/min 1.

Díky za hezké vysvětlení 52
00:27:29
09.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
MaSo: Taky nejsem zkusenej skodovkar, spis naopak, ale vo tomhle zakladni minimum vim. Z dvojky pojistky je pripojeny napeti na primarni vinuti civky a druhy konec civky je pripojen na spinac, ktery najdes v rozdelovaci (to na cem se dela pecka, hodne se vo tom mluvi, novej stoji v soucasny dobe 50,-Kc ) a paralelne ke kondenzatoru (ten je tam kvuli tomu, aby induktivni a kapacitni charakter primaru ladil s tim samym na sekundaru, ale tohle fakt nemam overeny) No jak se motor otaci, tak se votaci hridel v rozdelovaci a ta je v jednom miste (mozna i ve vice mistech, to nevim) zhranatela, takze z je kulatiny spis takovej vozuzlanej ctvercovej prurez. O to se opira kus zeleza sprazenej s tim kontaktm, takze jak se motor otaci tak se spina a rozpina ten kontakt. Signal k otackomeru se snima v tomhle miste, kde se deje: nula - ???? - nula - ???? - nula - .......

Teoreticky by se tam melo stridat 0 a 12V, ale co presne se tam deje ti nepovim, nevim to jiste, takze bych kecal. Jo myslim si ze je to 4x za otacku motory, takze na tohle musi bejt pripravenej otackomer a delit to (neco) ctyrma. Ty otackomery ale pekne lžou, nejen ze maj divnou a nepresnou stupnici, ale hlavne v nich sou tranzistorovy nebo jaky prevodniky (v kulatejc, v hranatejc sou MAF 115) a ty to prevadej podle vopravdu baj-voko, moje duvera je: 800 - 2000 verim, 2000-3000 doufam a nad 3500 je presny jak predpoved pocasi, nekdy mi to nad 4000 nejde, ale vetsinou to nejde ani nad 3500, tam se to zastavi a muzu turovat jak chci (to uz se tady pred tejdnem resilo)
00:14:46
09.06.2003
MaSo
2U-Geen: jasně už mě to taky napadlo; ale dík za 100% potvrzení...
00:13:57
09.06.2003
MaSo
2BlackSUN: elektrickej???! Tím líp, jen převést U urovně na uP a není co řešit, supr



Konečně jsem se naučil ovládat LCD displej pomoci PIC a už stačí jen ovládnout to čidlo; bude ještě docela sranda.

Hele, už jsi zkoumal ten muj kod na strobáč?
00:09:16
09.06.2003
U-Geen
Mno otáčkoměr je jaksi pripojen k cívce.
00:04:37
09.06.2003
MaSo
2nigga: V motorovém prostoru se příliš nevyznám 17. A jak (čím) je provedeno propojení otáčkoměru s "motorem"

2Janík Petr: Díky za hezké a podrobné vysvětlení 9

Čekal jsem, že na otáčkoměru je stejné upevnění bovdenu jako na tachometru; škoda
19:58:08
08.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
Janík Petr: 52 52 52 vysvetlil si to mooc pekne, fakt ze ji vystihl si to i s tou spojkou, myslim ze by sis to cidlo fakt zaslouzil 81
16:52:32
08.06.2003
Janík Petr
T: MaSo (mzettik)

Vracím se ještě k tvé odpovědi na mou poptávku na čidlo zapojené do náhonu tachomet-ru.

Toto čidlo lze použit jen pro stavbu tachometru na měření ujeté vzdálenosti popřípadě při

současném měření času po přepočtu computerem i pro měření rychlosti.V žádném případě

pro měření otáček motoru.Výstup pro bovden tachometru na převodovce nedává obraz o

skutečných otáčkách moturu.Závisi na zařazeném převodovém stupni a funkci spojky.Pod-

le zařazeného převodového stupně mohou být otáčky výstupního bovdenu stejné i pro

diametrálně odlišné otáčky motoru.Při sešlápnuté spojce je pak motor odpojen od převo-

dovky.Pro konstrukci otáčkoměru se dají použít jen impulsy na přerušovači,které jsou přímo

úměrné otáčkám motoru.Tolik na vysvětlenou.Pokud by sis to rozvážil můj zájem o čidlo

stále trvá.Petr.
23:29:44
07.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
ma se to zda jako hovadina, davat mechanickej a kdyz mam rozpinanej signal, staci ho jen vodfiltrovat vod sracek a mam vystarano
23:09:35
07.06.2003
U-Geen
2BlackSUN: Sou i mechanický ale to je podlě mě kravina... proč generovat otáčky z mechanickýho pohybu ještě jendou když už na to máme v autě zařízení.
23:03:19
07.06.2003
BlackSUN
2MaSo: Šak otáčkoměr snad nemá žáden náhon, ne? Ten je elektrickej...
20:39:59
06.06.2003
MaSo
2Janík Petr: Ano, je tomu přesně tak; čidla lze přímo našroubovat mezi bovden a motor(nebo tachometr). Mám 2 kusy, avšak obojí hodlá použít a to jedno na otáčkoměr a druhé na tachometr. Ještě jak jsem je "zabavoval", tak mi bylo řečeno že tyto čidla mají hodnotu okoli 1000kč, nevím co je na tom pravdy. Je mi líto, ale ani jedno čidlo neprodám, sorry 8

Kdybych měl 3 kusy, tak bych 1 kousek prodal, ale...



Na čidlu je uveden výrobce: PRAHA STROJTOP

Ale jestli tato firma ještě existuje, hmmm, nemám tušení...



PS: čidlo má hallovu sondu (reaguje na magnetické pole), ve kterém je umístěn magnet na hřídelce. Čidlo generuje 4 impulsy na jednu otáčku
13:52:24
06.06.2003
Janík Petr
To: MaSo (mzettik)

Ve svém přízpěvku ze dne 28.5.2003 v diskusi STROBOSKOP píšeš,že jsi získal 2 čidla otáček,

které se dají přímo našroubovat na šroubení bovdenu tachometru a tak získat impulsy přímo úměrné

otáčkám bovdenu.Pokud by byl jeden snimač volný měl bych o něj enormní zájem za přiměřenou

cenu.Málo se všeobecně ví,že právě 1 otáčka náhonu tachoměru představuje pri předepsaném rozměru pneumatik ujetou vzdálenost 1 metru.Pak po vhodném zpracování impulsů a současném

měření času lze zkonstruovat jednoduchý palubní počítač,kerý pak ukazuje okamžitou,průměrnou,

max,rychlost popřípadě ujetou vzdálenost celkovou a od posledního nulováni ,aktuální čas a čas

jízdy a podobně.Obdobně při napojení tohoto přístroje na čidlo průtoku paliva lze ziskat obdobné

informac o okamžité,pruměrné a celkové spotřebě paliva.Za poskytnutí čidla otáček (za rozumnou

cenu) Ti pak poskytnu informace o vlastnim měřiči.

Odpověď zašli na moji meilovou adresu,nebo do této rubriky.

S pozdravem Petr
18:59:59
04.06.2003
MaSo
2nigga: No že jo 3



2
18:48:51
04.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
MaSo: pohoda, dyt se nikomu nic nestalo, vsicky sme zdravy.
06:14:16
04.06.2003
MaSo
2nigga: soráč, jak jsem o tom psal tak jsem měl docela fofr, tak jsem si nevšim, že velkosklad... soráč

Ale co; hlavně že je 5
23:54:54
03.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
MaSo: ahaaaaaaaaaaaaaaaaaa,

tak to jo, vo tom vim, jednou sem tam nabehl pro datasheety pro jeden IC.



1 tos me pekne zklamal 1
20:42:40
03.06.2003
MaSo
GM Praha: píšou že velkoobchod ( 8 ) ... Karlínské nám. 6, 18600 Pha 8 tel.224-812-606



Maloobchod+zasilková služba: Sokolovská 32, 18600 Pha 8 tel. 224-816-491
19:13:29
03.06.2003
Tomáš Černý - zrušená registrace
MaSo: mi fakt uniklo, kde maj druhou prodejnu v Praze, byl bych vdecny za oadresu, diky.
23:59:32
02.06.2003
BlackSUN
2MaSo: Tak to je super cena, to si skočim tam do Sokolovský a je to.. Dík za info...
23:57:11
02.06.2003
MaSo
2BazyPv: Dobrý nápad, testnu; takhle to má i fa Dallas, ale ti mi nic neposrali 39
23:56:01
02.06.2003
MaSo
cena dle katalogu fy GM-elektronic, sic nemaj moc levno, ale co...

Firma sídlí 2x v Praze (jak jinak že?!), Brno a Ostrava ale i na Slovensku (Bratislava, Skalica)
23:47:01
02.06.2003
MaSo
OPRAVA bílá LED 9cd 10mm 78,80
23:30:26
02.06.2003
BlackSUN
2MaSo: A kde je za tuhle cenu maj? Já kupoval v praze ve Václavský pasáži jednu jumbo čirou bílou 3cd za kilo..
23:29:19
02.06.2003
MaSo
2BlackSUN: Sou i 8 nebo 9 candelové bílé ledky cca 35kč...
23:28:07
02.06.2003
MaSo
pro ty, co se chtějí podívat na výpis programu "Strobáč", mrknětě na erko.wz.cz/ a tam už to najdete...

Stránky teprve vznikají !!! a ještě dlouho budou pro nedostatek času... 17
14:40:39
01.06.2003
BazyPv
to MaSo: Hele mel bych taky zajem o ten asm do PICka 16f84 ..... taky jsem uz nad strobama s LED spekuloval a PIc je nejlepsi a nejefektivnejsi reseni.



www.ujdeto.cz/el_index.ph p .... typ na PICka zadara :) ... a v pekne krabicce

Dosly za 3 tydny.

13:50:49
01.06.2003
BlackSUN
2MaSo: Ono ani ty supersvítivý ledky co maj 3Cd nejsou ve dne nic extra, ale když sem je zkoušel jen tak bez paraboly doma v pokoji, tak to docela šajní, takže s parabolou by to mohlo stačit... Dík, na program kouknu, já to asi udělám pro tu F84 a buď to v ní nechám a nebo to naleju do C84ky, uvidim... Abych to překopával na tu 509ku kterou neznám to se mi moc nechce, zas takovej rozdíl to nebude...
12:27:07
01.06.2003
MaSo
2BlackSUN: Sic try blesky nebuo asi moc silné, ale po setmění... hmmm...

co se týče toho překopání, něco se změnit musí, nevím přesně co; 508/9 zatím studuju, tak jako 84 1

ten zdroják ti pošlu večer jestli bude čas, jinak zítra...

A k tomu strobáči; Piny RA0/1 jsou vstupní (režim blikání) a piny 2/3 jako out (levé/pravé světlo)

Jeden IN pin určuje, zda mají obě světla bliknout současně nebo druhé světlo se zpožděním po prvním

A druhý IN pin určuje, májí-li světla bliknout jen jednou v periodě cca 2 sekundy nebo mají-li provést "dvojblik". Pokud máš F84, tak můžeš testovat...

Je to zatím 1. verze ovládače strobů... (možná je to řešeno SW složitě, nevím, hlavně že to jede 1 )
11:10:55
01.06.2003
BlackSUN
2MaSo: S těma bleskama je to čoveče dobrej nápad... No, zatim ještě mám pořád zkoušky, takže experimenty až pak.. Můžeš mi na mail poslat ten ASMik? Že bych to zkouknul... Li-to nevadí... Jak je to pak s programem pro tu 509ku? Musí se nějak moc překopávat vzhledem k tý F84ce?
19:55:33
31.05.2003
MaSo
2Vojta: Uvažuju o tom, ale až seženu strobáče a podle toho, jak dopadnou testy.

Xci vyzkoušet strobáče z foťáků na jedno použití, ale nemám žádné známé, kde se vyvolávaj filmy 10
19:48:02
31.05.2003
Vojta - zrušená registrace
Toz nemohli by jste vy elektrikari v nejake elektronicke podobe zverejnit vyrobu plosnaku nebo jak se tomu rika s tim PIC obvodem???
19:22:57
31.05.2003
MaSo
2BlackSUN: Tak jsem dnes napálil svou první PICku 1 (zatím jen F84 na testy) a to ten ovládač stroboskopů

Už mi jen chybí strobáče (LEDky) a auto 39
17:47:11
30.05.2003
MaSo
2Milda: Přesně tak



Jedna se mi jen o přibližnou "žravost" při nejmenších otáčkách - volnoběh. Test bych to, ale momentálně ještě mám auto u kámoše, tak se k němu nedostanu
Extreme Tyres