skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Dálkové cesty se škodovkami
Jinak ve Skandinávii to s ekologickou likvidací stále funguje stejně, jako před lety - u každého druhého vesnického stavení soukromé vrakovišťátko a co se nehodí, sežere moře...
-> Jarda: Jinak nad Islandem jsem také přemýšlel, jako námět na příští léto. A drahé je tam úplně vše, nejen trajekt, ale i jídlo, služby, půjčovna aut...
...a bez auta je to tam naprd. Ale zase je tam kvůli těm cenám ve zvyku jezdit stopem a batůžkářů je tam spousta...
...a bez auta je to tam naprd. Ale zase je tam kvůli těm cenám ve zvyku jezdit stopem a batůžkářů je tam spousta...
-> Jarda - zrušená registrace 20.08.18 13:45:56: Tohle byl jen trajekt přes fjord na Lofoty a co jsem to tak počítal, tak vyšel o cca 100 Kč dráž, než benzín, který bych projel po souši
Trajekt (Bognes - Lodingen) stál bez desetikačky 900 Kč, přes narvik bych jel o několik hodin déle, navíc stejně bych musel kousek jiným trajektem a cestou z Lofot směr Abisko jsem zjistil, že na narvik je uzavírka, takže bych to ještě objížděl, tudíž trajektem přímo do Lodingenu jsem ještě ušetřil (nejenom čas) 


...a pro porovnání: 2009 totéž místo, tentýž Bukaj, jen jiný vůz

-> Bukaj 20.08.18 13:37:39: kolik Te stal trajekt? Ja bych rad ten island, ale ta cena za trajekt :/
...tam už moře bylo o poznání chladnější, ale plážička perfektní a koupačka osvěžující

-> Bukaj 20.08.18 13:16:04: Taky to tak delam, at si spi a vyjedu nekam na kopec, odkud je rozhled

...dál už zbytek dovolené probíhal bez technických problémů (jen nová guma na okopaném ráfku neměla moc ráda jízdu po dálnicích - občas ušla - tedy celkem třikrát - jednou jsem dofukoval druhý den ráno a pak jsem dofukoval druhý den večer, a naposledy cestou zpět v Dánsku - po zbytek času držela tlak úplně normálně a drží dodnes
Jo, ještě cestou domů zatuhl a začal kapat kohout topení, ale po více než 50 000 na to má nárok - v kombinaci s novou chladicí směsí před dovčou...
A tady foto pro ty, kteří nevědí co si na cestách počít, když jejich přítelkyně není zrovna ranní ptáče:

Jo, ještě cestou domů zatuhl a začal kapat kohout topení, ale po více než 50 000 na to má nárok - v kombinaci s novou chladicí směsí před dovčou...

A tady foto pro ty, kteří nevědí co si na cestách počít, když jejich přítelkyně není zrovna ranní ptáče:
Ještě se chlápek divil, když čekal u kufru, až otevřu kapotu motoru - říkal, že nikdy v životě tohle auto neviděl :-D
Rozebírat altík na odpočívadle bez zázemí se mi nechtělo (asi jediné, co mohlo odejít, byla dioda v bloku, nebo nějaký uklepaný kontakt, takže bez páječky zbytečnost), tak jsem zhasl světla, povypínal vše ostatní a vydal se hledat autodílnu, servis, vrakoviště (v neděli - nic moc vyhlídky) nebo někoho, komu stojí na zahradě vrak Favorita, Feldy, nebo třeba Zetoru...
...u místních v nejbližší obci jsem moc nepochodil, jen získal informace, že ve městě je nějaký nonstop servis. Cestou do města jsme zabloudili - na silnici hořel karavan, tak jsem se museli otočit, ale zastavil jsem u jednoho domu, před kterým stálo staré Volvo (často se ve Skandinávii najde krásně zrenovovaný old- či youngtimer, ale víc tu frčí Hot-rod a podobné styly - normálně na značkách - za co by u nás byl pomalu trest smrti, to tam normálka jezdí po silnici - toto mělo blíže k tomu druhému), tak jsem si říkal, že tam bych mohl pochodit.
Chlapík doma čučel na bednu se dvěma holkama, uměl anglicky (ostatně jako úplně všichni ve Skandinávii), půjčil mi nabíječku na baterku, ale neměl ani garáž, ani dílnu, ani náhradní altík, nicméně jsem jej považoval za záruku toho, že tam nezkejsnu, tak jsem vyndal altík a začal rozebírat (pak za mnou ten chlápek přišel, že mne s tím altíkem kdyžtak odveze do města do servisu).
Zjistil jsem, že závada je vpodstatě banální - úplně uvolněné matice šroubů, které spojují diodový blok (ještě před odjezdem jsem kontroloval dotažení matic zvenčí altíku, ale nerozebíral jsem jej - vypadal hodně slušně a před rokem jsem jej dával nový)...
...u místních v nejbližší obci jsem moc nepochodil, jen získal informace, že ve městě je nějaký nonstop servis. Cestou do města jsme zabloudili - na silnici hořel karavan, tak jsem se museli otočit, ale zastavil jsem u jednoho domu, před kterým stálo staré Volvo (často se ve Skandinávii najde krásně zrenovovaný old- či youngtimer, ale víc tu frčí Hot-rod a podobné styly - normálně na značkách - za co by u nás byl pomalu trest smrti, to tam normálka jezdí po silnici - toto mělo blíže k tomu druhému), tak jsem si říkal, že tam bych mohl pochodit.
Chlapík doma čučel na bednu se dvěma holkama, uměl anglicky (ostatně jako úplně všichni ve Skandinávii), půjčil mi nabíječku na baterku, ale neměl ani garáž, ani dílnu, ani náhradní altík, nicméně jsem jej považoval za záruku toho, že tam nezkejsnu, tak jsem vyndal altík a začal rozebírat (pak za mnou ten chlápek přišel, že mne s tím altíkem kdyžtak odveze do města do servisu).
Zjistil jsem, že závada je vpodstatě banální - úplně uvolněné matice šroubů, které spojují diodový blok (ještě před odjezdem jsem kontroloval dotažení matic zvenčí altíku, ale nerozebíral jsem jej - vypadal hodně slušně a před rokem jsem jej dával nový)...

-> Bukaj 20.08.18 11:56:09: ja uz s sebou vozim minimalne jedno cele nahradni kolo a jednu pneumatiku, jinak mas muj obdiv - jet bez rezervniho altiku :) hlavu jsem si vezl s sebou snad jen jednou v zivote

Druhý den dopoledne (opět kolem desáté) další pakárna - zastavil jsem na čůrání a po startu nezhasla kontrolka dobíjení
Prošel jsem pojistky, kabeláž, konektory, vyměnil jsem regulátor, zjistil a opravil téměř odpadlý jeden z fastonů u jeho konektoru, ale bez výsledku - tedy závada alternátoru. Toho jsem se obával, neboť jsem se dlouho před odjezdem rozmýšlel, zda vzít s sebou náhradní a nakonec jsem jej nevzal s tím, že ten v autě je zánovní a odejít na něm mohou maximálně ložiska - a ejhle...

Prošel jsem pojistky, kabeláž, konektory, vyměnil jsem regulátor, zjistil a opravil téměř odpadlý jeden z fastonů u jeho konektoru, ale bez výsledku - tedy závada alternátoru. Toho jsem se obával, neboť jsem se dlouho před odjezdem rozmýšlel, zda vzít s sebou náhradní a nakonec jsem jej nevzal s tím, že ten v autě je zánovní a odejít na něm mohou maximálně ložiska - a ejhle...

Večer koupačka v moři - překvapilo nás, jak na jihu Švédska je teplé moře - ale možná to bylo tou poměrně mělkou zátokou, kde se voda ohřeje od slunka a vítr od moře jí nedovolí se smíchat se studenější...?
Jinak všude - v celé Evropě až k polárnímu kruhu - byly vidět následky vedra a sucha - uschlé stromy i celé kusy lesa (jižní svahy), vyprahlá tráva, zelené vodní plochy - celkem z toho mrazí v zádech...
Jinak všude - v celé Evropě až k polárnímu kruhu - byly vidět následky vedra a sucha - uschlé stromy i celé kusy lesa (jižní svahy), vyprahlá tráva, zelené vodní plochy - celkem z toho mrazí v zádech...

Pak už jsme pelášili dál přes mosty z Dánska do Švédska...
(omluvte zamušené sklo)
(omluvte zamušené sklo)
...převlékli jsme se do vest, přítelkyni jsem zahnal za svodidla k té SOS budce, nainstaloval jsem výstražný trojúhelník a rozhadrované kolo vyměnil (ještě jsem řešil dilema "kam s ním" - z místa pro rezervu by vypadlo, takže nakonec zabalit do celty a na zadní sedačku).
Na nejbližším sjezdu jsem sjel a vydal se hledat pneuservis a shánět gumy (do Skandinávie bez rezervy bych nejel, domů se vracet byl nesmysl a rezerva byla sice dobrá, ale patnáctileté novodobé pneumatice jsem moc nedůvěřoval).
V první větší obci na Shellce jsem se snažil zjistit nějaké info - paní neuměla Anglicky, neměli tam ani redukci na načerpání LPG (všude jinde - na dálnicích v Německu - měli na kase kufřík s redukcemi), jediné, co jsem zjistil, že v obci pneuservis není a autoservis tam byl zavřený (byla sobota kolem desáté dopoledne). Bylo mi jasné, že bude potřeba větší město a to dostatečně rychle, abych to stihnul do poledne - nečekal jsem, že by někde měli otevřeno po poledni o víkendu...
Za pomoci přítelkynina chytrého telefonu (který tedy většinou moc nefunguje) a mé ne/znalosti Němčiny jsme našli nejbližší pneuservis, který měl otevřeno dokonce do jedné - 50 km daleko...
...problém byl, že v legálním rozměru neměli žádné pneu na skladě
I vzpomněl jsem na alternativní rozměr 185/70 R13 a hle - poslední dvě gumy v tomto rozměru na skladě měli (nějaký Nexeny, cca 54 Euro za kus). Čert vem, že jsou povoleny pouze na 5Jx13 - kdo to bude zkoumat?
Klučina u zouvačky rozptýlil i mé obavy o těsnost okopaného ráfku - prej to bude ok...
Takže jsem na zadek dal 185ky Nexen a dopředu původní 165 Brillantisy 2:
Na nejbližším sjezdu jsem sjel a vydal se hledat pneuservis a shánět gumy (do Skandinávie bez rezervy bych nejel, domů se vracet byl nesmysl a rezerva byla sice dobrá, ale patnáctileté novodobé pneumatice jsem moc nedůvěřoval).
V první větší obci na Shellce jsem se snažil zjistit nějaké info - paní neuměla Anglicky, neměli tam ani redukci na načerpání LPG (všude jinde - na dálnicích v Německu - měli na kase kufřík s redukcemi), jediné, co jsem zjistil, že v obci pneuservis není a autoservis tam byl zavřený (byla sobota kolem desáté dopoledne). Bylo mi jasné, že bude potřeba větší město a to dostatečně rychle, abych to stihnul do poledne - nečekal jsem, že by někde měli otevřeno po poledni o víkendu...
Za pomoci přítelkynina chytrého telefonu (který tedy většinou moc nefunguje) a mé ne/znalosti Němčiny jsme našli nejbližší pneuservis, který měl otevřeno dokonce do jedné - 50 km daleko...
...problém byl, že v legálním rozměru neměli žádné pneu na skladě

I vzpomněl jsem na alternativní rozměr 185/70 R13 a hle - poslední dvě gumy v tomto rozměru na skladě měli (nějaký Nexeny, cca 54 Euro za kus). Čert vem, že jsou povoleny pouze na 5Jx13 - kdo to bude zkoumat?

Klučina u zouvačky rozptýlil i mé obavy o těsnost okopaného ráfku - prej to bude ok...
Takže jsem na zadek dal 185ky Nexen a dopředu původní 165 Brillantisy 2:
-> Bukaj: kokos no pri tom vsetkom si to este vcelku pekne ustal.
Tak letos jsem se po devíti letech opět rozhodl omrknout Skandinávii a navštívit pár míst za polárním kruhem, tentokráte se 130 LPG...
...původní plán byl před táborem dát dokupy auto (převodovku, motor, brzdy, zadní nápravu), na táboře jej otestovat a po táboře (1.8.) se sbalit a vyjet, návrat byl stanoven na 16.8. - 17.8. přítelkyně odjížděla na vzdělávací akci.
Realita byla taková, že před táborem jsem vůbec nic nestíhal, na táboře auto ještě víc dorasoval (jako obvykle) a po táboře ještě dva dny strávil v práci, takže 1.8 jsem teprve začal rozebírat auto...
...udělal jsem jen to nejpotřebnější - přetěsnil motor (tekl olej kolem zátky vačky), udělal spojku, vymezil vůle v převodovce a vyměnil zadní brzdové hadice a brzdovku a spoustu dalších drobností...
...a konečně jsem i zadní nápravu přezul na letní obutí (řešil jsem od podzimu netěsnost jednoho ráfku).
V pátek ráno jsem ještě auto umyl a aspoň lokálně navoskoval a začal balit. Hodně jsem se rozmýšlel, co vzít s sebou za náhradní díly - kufřík z poslední cesty stotřícou za polární kruh jsem doplnil o nějaké drobnosti, oproti předchozí cestě jsem nebral hlavu a alternátor, poloosa (pro jistotu) tak zůstala jediným dílem, který se mi nevešel do diplomatického kufříku z minula.
No, nakonec jsme vyjeli v pátek v podvečer (asi v šest), zakempili jsme někde u Berlína...
...mimo jedné noci, strávené pod plachtou v NP Sarek, jsme spali v autě - přítelkyně tvrdí, že ve škodovce se jí spí lépe, než u mne doma v posteli...
...ráno jsme pokračovali po dálnici na Hamburg, až mi cca po hodině a půl cesty ve 140 km/hod rupla pravá přední pneumatika
Tohoto jsem se vždy obával, ale nakonec to nebylo až tak hrozné, dokonce jsem při zpomalovacím manévru a zápasení s volantem stihl i aktivovat varovné blikače
Bohužel pneumatika nevydržela vcelku do úplného zastavení, takže krom toho, že byla na hadry, tak mi nehezky omlátila lem blatníku (naštěstí toho, který už omlácený byl) a očesala příchytky zástěrky. Ráfek to také solidně odnesl...
...původní plán byl před táborem dát dokupy auto (převodovku, motor, brzdy, zadní nápravu), na táboře jej otestovat a po táboře (1.8.) se sbalit a vyjet, návrat byl stanoven na 16.8. - 17.8. přítelkyně odjížděla na vzdělávací akci.
Realita byla taková, že před táborem jsem vůbec nic nestíhal, na táboře auto ještě víc dorasoval (jako obvykle) a po táboře ještě dva dny strávil v práci, takže 1.8 jsem teprve začal rozebírat auto...
...udělal jsem jen to nejpotřebnější - přetěsnil motor (tekl olej kolem zátky vačky), udělal spojku, vymezil vůle v převodovce a vyměnil zadní brzdové hadice a brzdovku a spoustu dalších drobností...
...a konečně jsem i zadní nápravu přezul na letní obutí (řešil jsem od podzimu netěsnost jednoho ráfku).
V pátek ráno jsem ještě auto umyl a aspoň lokálně navoskoval a začal balit. Hodně jsem se rozmýšlel, co vzít s sebou za náhradní díly - kufřík z poslední cesty stotřícou za polární kruh jsem doplnil o nějaké drobnosti, oproti předchozí cestě jsem nebral hlavu a alternátor, poloosa (pro jistotu) tak zůstala jediným dílem, který se mi nevešel do diplomatického kufříku z minula.

No, nakonec jsme vyjeli v pátek v podvečer (asi v šest), zakempili jsme někde u Berlína...
...mimo jedné noci, strávené pod plachtou v NP Sarek, jsme spali v autě - přítelkyně tvrdí, že ve škodovce se jí spí lépe, než u mne doma v posteli...

...ráno jsme pokračovali po dálnici na Hamburg, až mi cca po hodině a půl cesty ve 140 km/hod rupla pravá přední pneumatika


Bohužel pneumatika nevydržela vcelku do úplného zastavení, takže krom toho, že byla na hadry, tak mi nehezky omlátila lem blatníku (naštěstí toho, který už omlácený byl) a očesala příchytky zástěrky. Ráfek to také solidně odnesl...
-> 11mAjA11 23.11.17 13:35:18: to prvni jsem uz jel, ale ne rapidem, ale cervenym MTXem
Edit: aha, tak ne, kousek vedle..., jel jsem po Tremole, pres alpe di sorencia

Edit: aha, tak ne, kousek vedle..., jel jsem po Tremole, pres alpe di sorencia
-> Jarda: Jo, Stelvio je dobry (jel jsem to tak 20x z toho 10x Rapidem), doporucuju jeste navazat Gavii, ktera je jen kousicek odtud. Jo a uplne nejlepsi je to jet potme a/nebo v mlze/mraku. Na to je nekdy dobry mit spolujezdce, co pujde pred autem :D - ale to bylo na Bonette.
-> Luky 17.11.17 19:06:53: jj, idealni na projizdku rapidem
, kdyz uz ho nechci nicit projizdkami na vychod


-> Jarda: jo tam je to pěkný
Ty zatáčky jsou v porovnání s jinými alpskými passy fakt hodně utažený

docela bych se jel projet rapidem...
cs.wikipedia.org/wiki/Pr% C5%AFsmyk_Stelvio
www.google.cz/maps/.../da ta=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x 470da577d309954f:0x400af0f 66163820!2m2!1d15.8136065! 2d49.6959569!1m5!1m1!1s0x4 7831ecef11ae093:0x4ca4be51 05520f2b!2m2!1d10.5444255! 2d46.5978571?dcr=1
a je to kousicek, tak nekdy najare
cs.wikipedia.org/wiki/Pr% C5%AFsmyk_Stelvio
www.google.cz/maps/.../da ta=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x 470da577d309954f:0x400af0f 66163820!2m2!1d15.8136065! 2d49.6959569!1m5!1m1!1s0x4 7831ecef11ae093:0x4ca4be51 05520f2b!2m2!1d10.5444255! 2d46.5978571?dcr=1
a je to kousicek, tak nekdy najare

-> Jarda - zrušená registrace 17.11.15 23:24:18: Vidíš, to jsem o Nivě vůbec nevěděl...mám koukám docela pěkné mezery ve vzdělání...:-)
-> skodoukolemsveta.cz: prodlouzeni
to delaji v Mnichove Hradisti a dle nejake definice je upravce vyrobcem, takze je vlastne vyrobeno v ČR :) V rusku delaji jen prodlouzeni rozvorem nebo Superavto dela prodlouzeni rozvorem a takovyto previs - pickup D.C., ale jen takoveto prodlouzeni je nase uprava.
Je to podobne jako LDD delala cabria - bud si objednas novou prodlouzenou nebo jin dodas auto do 1 roku stari a oni Ti to za skoro 100tis. kc prodlouzi
V Bulharsku jezdi mraky niv a spousta dlouhych, ale na moji koukali a rikali, ze to nikdy nevideli, jestli jsem si to udelal sam... :)
Ja si prave rikal, jestli mysleji tu uzovku nebo jestli mas tretiho sedana, 136 me ani nenapadla...

Je to podobne jako LDD delala cabria - bud si objednas novou prodlouzenou nebo jin dodas auto do 1 roku stari a oni Ti to za skoro 100tis. kc prodlouzi

Ja si prave rikal, jestli mysleji tu uzovku nebo jestli mas tretiho sedana, 136 me ani nenapadla...
-> skodoukolemsveta.cz: 

-> Jozka 17.11.15 03:13:04: Myslím, že když je ještě škodovka (136 nikoliv 130...) špinavá, nemusí být prorezlá...:-). Je ale pravda, že v podvědomí mnoha lidí je každý zadohrab vlastně vrak, i když třeba v perfektním stavu...
-> Jarda - zrušená registrace 16.11.15 08:52:29: Co je na tom autě české? Že by ten díl mezi volantem a pedály...:-)))?
-> Jarda - zrušená registrace 16.11.15 08:52:29: Co je na tom autě české? Že by ten díl mezi volantem a pedály...:-)))?
-> skodoukolemsveta.cz: Oni to v tom článku ale píšou, že prorezlou..

-> Jarda - zrušená registrace 16.11.15 08:52:29: Já bych netvrdil, že moje auto je prorezlé, ale budiž...
Jinak gut projekt, skvělý! Je fakt, že jet jedním autem je riskantní, to vím z vlastní zkušenosti...
Jinak gut projekt, skvělý! Je fakt, že jet jedním autem je riskantní, to vím z vlastní zkušenosti...
-> skodoukolemsveta.cz: Ty mas nejakou prorezlou 130ku?
necestuje skodovkou, ale jinak dobra inspirace, byl jsem na dvouch jeho prednaskach a mohu doporucit: www.tomaskubes.cz/files/p rednasky_tomas_kubes.pdf
já na příští rok plánuju toto, taky částečně českým autem :)
forum.ladaklub.com/viewto pic.php?f=63&t...
stejne nakonec pojedeme sami, mozna jen ja sam...

necestuje skodovkou, ale jinak dobra inspirace, byl jsem na dvouch jeho prednaskach a mohu doporucit: www.tomaskubes.cz/files/p rednasky_tomas_kubes.pdf
já na příští rok plánuju toto, taky částečně českým autem :)
forum.ladaklub.com/viewto pic.php?f=63&t...
stejne nakonec pojedeme sami, mozna jen ja sam...
-> Bukaj 15.11.15 17:48:14: A jo, už to tam vlastně měl, jak jsem byl rozvášněnej ve vysvětlování některých věcí, plácnul jsem to tam ještě jednou...
. Tak se alespoň jukni na mojí kartu, konečně jsem tam přidal svoje české popostrkovadlo. Nápis vepředu je asi ten od tebe...:-).

-> Bukaj 14.11.15 17:13:24: Ještě včerejší idnes zapadající do této rubriky...:-):
cestovani.idnes.cz/skoda- kolem-sveta-0zl-/kolem-sve ta.aspx?c=A151112_...
cestovani.idnes.cz/skoda- kolem-sveta-0zl-/kolem-sve ta.aspx?c=A151112_...
Nerad bych byl jádrem jakéhokoliv sporu pánové, pravda ale je, že sprostě se mluvit nemá...jak jsem to slyšel i v nějakém tom klasickém českém filmu... Za sebe to pravidlo dodržuju, i když mě samotného občas s--e...:-).
Abych se ale jinak pochlubil, v agentuře Dobré ráno mi už uznali oficiální český rekord v sólo objezdu zeměkoule automobilem(jakýmkoliv... ) a ještě takovej vtipnej- ve výměně pneumatiky v nejvyšší nadmořské výšce-4800m.n.m...:-), praskla jinak ve 4960(dle nového měření) ale tam foukal hnusnej namrzlej vítr, tak jsem kousek "slanil" dolů před výměnou...
Abych se ale jinak pochlubil, v agentuře Dobré ráno mi už uznali oficiální český rekord v sólo objezdu zeměkoule automobilem(jakýmkoliv... ) a ještě takovej vtipnej- ve výměně pneumatiky v nejvyšší nadmořské výšce-4800m.n.m...:-), praskla jinak ve 4960(dle nového měření) ale tam foukal hnusnej namrzlej vítr, tak jsem kousek "slanil" dolů před výměnou...
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : 

-> ZZ__Top: Ještě jedno takové slovo a budeš si muset dát pauzu na vychladnutí.
Na nějaké urážení tady není nikdo zvědavý. To platí pro všechny.
Na nějaké urážení tady není nikdo zvědavý. To platí pro všechny.
-> Tuner#2: hele víš co je zajímavé a děje se to hlavně u tebe. Vidím tvůj příspěvek a v něm jen bla bla bla bla a hovno z toho. Vadím ti? Tak na mě ty pičo nereaguj.
-> ZZ__Top 14.11.15 14:24:40: Spíš se vyjadřuješ ke každé píč*vině a podstatné věci tě nějak uníkají.
Myslím si, že Ivanovo cesta a to co dokázal rozhodně mezi píč*viny nepatří...
Myslím si, že Ivanovo cesta a to co dokázal rozhodně mezi píč*viny nepatří...
-> Tuner#2: nečtu každou píčovinu jako ty víš 

-> ZZ__Top: Jo, to je Ivan (skodoukolemsveta.cz)

-> Burák:
Na užovčí hukot mezi 90 a 100 km/h jsou lepší ty špunty..


Když jsme jeli do Paříže, taky jsme litovali, že nemáme ssebou přejezdová sluchátka s intercomem
-> minno: 

-> Jozka: pozerám, že pán to má odskúšané

-> minno 29.10.15 19:45:39: Lepší jsou ty spojený "šňůrkou" - dají se zavěsit na páčky od topení třeba.. 
