
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jaky olej do zavodnich motoru Skoda???
-> Petr Urban 05.04.17 07:59:58: ten povlak bude asi nejakym aditivem a dle me teda asi nebude na skodu... MoS2 asi neobsahuje? to by byl cerny uz ten olej, jako treba ten od LM

-> Urbi: Příčinu bych hledal ve složce "Nano". Puvodni motorsport receptura to nedělala. Nejspíš tedy nějaká komponenta na snížení třeni?
-> Toušík: Prosimtě osobně bych já nešel do Castrolu ...
Řeknu ti mou věc z praxe: Repasoval jsem teď tři své motory. Dva jezdili na Millers Nano 10w-60 a jeden na castrol 10w-60. Z toho ten na castrol ujel 900km ostrých - olej měněn po každém druhém závodě. Honza Frei cca 1200 ostrých na Millers který několikrát upálil za 140 C (Pačejov), Honzův motor uvnitř až na vydřené kola náhonu rozdělovače (vyřešeno) úplně v pohodě. Pístní sada, vložky, pánve, vačka všechno s nepatrným nebo žádným opotřebením, byl jsem mile překvapen. No nebudu dlouze popisovat jak vypadali pánve, olej.čerpadlo s pittingem, vydřená zdvihátka a vrcholy vačky z jiného motoru provozovaného na novodobý Castrol TWS, s kama jej kluci brali však nevím, byl v originálních baleních. Takže neber to jako plnohodnotné měřítko, ale já jsem překvapen s velmi malého opotřebení motorů s tím Nano Millersem a jaký extrémy snese. Jeho neduhem je však jakýmsi způsobem černý povlak uvnitř motoru, který jde z pórů velmi špatně. Byl jsem dodavatel seznámen, že to dělá. Proč to dělá a zda to má nějaký negativní vliv už jsem se nedověděl, neurčité odpovědi. Třeba to bude někdo vědět ... ?
Řeknu ti mou věc z praxe: Repasoval jsem teď tři své motory. Dva jezdili na Millers Nano 10w-60 a jeden na castrol 10w-60. Z toho ten na castrol ujel 900km ostrých - olej měněn po každém druhém závodě. Honza Frei cca 1200 ostrých na Millers který několikrát upálil za 140 C (Pačejov), Honzův motor uvnitř až na vydřené kola náhonu rozdělovače (vyřešeno) úplně v pohodě. Pístní sada, vložky, pánve, vačka všechno s nepatrným nebo žádným opotřebením, byl jsem mile překvapen. No nebudu dlouze popisovat jak vypadali pánve, olej.čerpadlo s pittingem, vydřená zdvihátka a vrcholy vačky z jiného motoru provozovaného na novodobý Castrol TWS, s kama jej kluci brali však nevím, byl v originálních baleních. Takže neber to jako plnohodnotné měřítko, ale já jsem překvapen s velmi malého opotřebení motorů s tím Nano Millersem a jaký extrémy snese. Jeho neduhem je však jakýmsi způsobem černý povlak uvnitř motoru, který jde z pórů velmi špatně. Byl jsem dodavatel seznámen, že to dělá. Proč to dělá a zda to má nějaký negativní vliv už jsem se nedověděl, neurčité odpovědi. Třeba to bude někdo vědět ... ?
-> Toušík 04.04.17 21:26:57: Ano - tohle už není ale diskuse o tom,co "umaže" škodovku120. Ale o kvalitě produktu za kterej dám peníze - poměr cena/kvalita. V tom poměru jsou lepší značky na trhu.Castrol má perfektní marketing, několik olejů na kerý za boha nedám dopustit. ale taky má svý nešvary,nekonečné přejmenovává nových olejů atd.TWS ve své době nešlo pod 300kč/litr -cena 1100 je překvapivá.Navic jsem byl upozorněnej motorářem abych s značení hlídal.S tím co se lije (vidíš že někdo nalívá z kanystru) do WRC nebo jiných aut - bych byl opatrný.(Připouštim že možné to je) Na tohle jsou k autu buletiny s náplněma a intervaly daný fabrikou.Vůbec bych to nebral jako etalon, navíc i já mívám olej v dílně v sudech a na závody si to vezmu stočený do kanystru klidně od Castrolu 

Nedávno jsem narazil na nějaký 200 stránkový pamflet, kterej v podstatě v celým svým obsahu rozebíral jak je olej 10W-60 nejvíc nahovno olej co může bejt
-> MVM 04.04.17 19:56:28: zkusím na to kouknout. Největší střelci celej posilovač z Miaty vyhazujou a pak se diví, že to s tím litinovým blokem neutočí


-> MVM 04.04.17 19:56:28: zkusím na to kouknout. Největší střelci celej posilovač z Miaty vyhazujou a pak se diví, že to s tím litinovým blokem neutočí



-> MVM: Hele to se přiznám že nevím jaké v tom jsou rozdíly. Ale počítám že pokud se tento olej bez toho TWS leje do škodováckýho WRCa, tak to nemůže uškodit škodnej 120ce motoru :D V půlce sezony ho vyměním a jedeme dál. Ale moc děkuji za připomínky. Mám doma připravený nové díly na novej motor (blok, čerpadlo, prsa, atd atd) a tam si to vezmu víc k srdci :) Jsem rád že napíšeš věci které já nevím a můžu se poučit.
Edit: Jinak koukám že i ten TWS se dá ještě v pohodě koupit. Tak uvidím
Edit: Jinak koukám že i ten TWS se dá ještě v pohodě koupit. Tak uvidím
-> vhml 04.04.17 10:05:16: Jo to chápu, u sporťákú s mech pumpou bývá před chladičem aspoň esíčko z trubek a na tom pár voštin jako chladič serva. Ale prostě tu pumpu bych tak jak tak zpomalil.. Neparkuješ na volnoběh.. -> Toušík 04.04.17 09:15:30: Radku to je fajn že má hologram
ale poslední dobrý Castrol bylo TWS( viz. muj předchozí odkaz. EDGE a jeho další evioluce prapůvodní receptury RS už není ono. Majitelé M motorů BMW by mohli vyprávět.) Takže pokud to není TWS - je to průměrná šedesátka,načež na trhu jsou i lepší. Takže je pak dobrá varianta třeba Petronas Selenia - neboť Alfy jsou jedny z těch náročnějších motorů na mazivo. Stejně jsou dobré oleje Agip(Eni) a zase z důvodů že jsou to PAO a částěčně esterový oleje - v řadě sport.. Castrol i se svým Supercar už není zkrátka to co dříve. A pokud nechceš kvůli ceně Millers nebo Motul což je top - tak my třeba do závodních aut často dáváme Liqui Moly GT1 10W/60
Motoru ale nepomužeš sebedražšším olejem - ale spíš cenově průměrným a častýma výměnama.


-> vhml 04.04.17 18:05:50: Protože kde se pojede je známo až když je registrace uzavřena + zanedlouho byla svatba a přece jen jsem na té akci chtěl mít auto celé 

-> Tuner#2 - zrušená registrace 04.04.17 16:20:32: no s proč jsi nejel loni, když byl cinov a koráb?
-> Toušík 04.04.17 16:40:59: Tam jsem nikdy nejel a ani nebyl, takze srovnavat nemuzu.
-> Tuner#2: Ale tak pokud porovnáš třeba okruh na Běšinech Kámen - Zderaz... To byla překrásná vložka. Dlouhá, technická,bezpečná, i autům se líbí a povrch krásnej. Čínov je taková ikona, ale že by z ní byl nějakej extra zážitek za mě rozhodně ne :/
-> bouchy 04.04.17 09:36:24: Tady zas budem slovíčkařit?
-> vhml 04.04.17 10:05:16: No vidíš a mě se zrovna Čínov líbí, kdyby se jezdilo jen po hezkých cestách, asi bych si dal po letech závodní Běšiny. Ale to je naše věčná neshoda
-> vhml 04.04.17 10:05:16: No vidíš a mě se zrovna Čínov líbí, kdyby se jezdilo jen po hezkých cestách, asi bych si dal po letech závodní Běšiny. Ale to je naše věčná neshoda

-> Toušík 04.04.17 09:15:30: jo, tak ono obecne rychlostka s třema zatáčkama na čtyřech kilometrech je píčovina 
-> MVM 04.04.17 07:20:41: on tam ,,chladič" už je od výroby , je tam asi 30cm ocelový trubky. Předělám to teda na něco jiného. Při slalomu kdy to pořád točím do mrtva a udělá to za minutu pohybů co za tři kola na okruhu, tak to prostě trpí a v neděli už měl snahu mi vytuhnout. On tam olej je ještě neměměn, ale napadlo mi, když ho budu řešit, jestli tam nedat něco jinýho.
Vevnitř to pak vypadá třeba takhle, jen bylo letos pomalu 25stupnu

-> MVM 04.04.17 07:20:41: on tam ,,chladič" už je od výroby , je tam asi 30cm ocelový trubky. Předělám to teda na něco jiného. Při slalomu kdy to pořád točím do mrtva a udělá to za minutu pohybů co za tři kola na okruhu, tak to prostě trpí a v neděli už měl snahu mi vytuhnout. On tam olej je ještě neměměn, ale napadlo mi, když ho budu řešit, jestli tam nedat něco jinýho.
Vevnitř to pak vypadá třeba takhle, jen bylo letos pomalu 25stupnu
-> Tuner#2: O řád? Když do kopce 3000 ot/min, tak na okruhu 30000 ot/min??
Řád není dvojnásobek...

-> vhml 03.04.17 20:29:06: Vašku taky, ale Čínov mě přijde pro moje auto nějakej smrtelnej :) Protože tam všude přetáčím motor brzdy zas je okamžitě v maximu a zas brzdy. Ale už je lépe chlazenej chladič oleje tak to snad už nebude problém.
-> MVM 03.04.17 20:31:34: Olej je to i s hologramem. Je to naštěstí originál, ale mám tam nějaké slevy proto jsem se dostal na tuhle cenu. Což je OK.
Ohledně motoru. Je tam teď motor od p. Zenkla. Já jsem s ním spokojenej. Vačka je tam od Krejbicha 304. Není to žádný ještě TOP motor, ale jede hezky. Rád bych někdy oslovil i Urbiho, ale je prostě daleko a tady skočím do auta a jsem tam za 40 minut, vyřeším a spokojeně jedu domů. Řadím na cca 7000, ale jak moc lže otáčkoměr nevím. Ani to neřeším, protože tam to přestává tahat. Samo že pokud je rovinka držíme ještě dál.
Jinak nemá cenu to tu příliš už rozebírat protože prostě pokud je 10-60 lepší tak na tom už asi tolik neušetřím, když to letos zahrnu do gum,kol, převodovky a úprav a oprav na autě tak je to dost zanedbatelné a přeci jen je to koníček
-> MVM 03.04.17 20:31:34: Olej je to i s hologramem. Je to naštěstí originál, ale mám tam nějaké slevy proto jsem se dostal na tuhle cenu. Což je OK.
Ohledně motoru. Je tam teď motor od p. Zenkla. Já jsem s ním spokojenej. Vačka je tam od Krejbicha 304. Není to žádný ještě TOP motor, ale jede hezky. Rád bych někdy oslovil i Urbiho, ale je prostě daleko a tady skočím do auta a jsem tam za 40 minut, vyřeším a spokojeně jedu domů. Řadím na cca 7000, ale jak moc lže otáčkoměr nevím. Ani to neřeším, protože tam to přestává tahat. Samo že pokud je rovinka držíme ještě dál.
Jinak nemá cenu to tu příliš už rozebírat protože prostě pokud je 10-60 lepší tak na tom už asi tolik neušetřím, když to letos zahrnu do gum,kol, převodovky a úprav a oprav na autě tak je to dost zanedbatelné a přeci jen je to koníček

-> vhml 03.04.17 21:57:51: Servořízení trpí když se nezmění převodový poměr na pumpě/nebo na klice a motor točí trvale vyšší otáčky - potom si dovedu předstait vyšší zahřátí serva . Musíš ale případně chladič vložit do vratný nízkotlaký větve. Olej "lepší" do serva jsem nikdy neměl k dispozici. Třeba zelený CHF je Pentosin nebbo i Castrol. Tak snad jedině občas vyměnit,,,
-> MVM 03.04.17 23:11:22: Tak jasny, 60tka bude jistota. 

-> Tuner#2 - zrušená registrace 03.04.17 21:53:29: Myšleno zatížení ložisek po úpravě motoru - po zvýšení točivýho momentu
Jinak je logický že vyšší výkon =větší odpadní teplo. Píšeš zda je 60ka u Radka nutná? Nutná teoreticky není .. Prakticky ji rozumný soutěžák rád použije. (Vedl jsem podobnou diskusi osobně na toto téma s motorářem z M.Boleslavi, byl jsem krátce po škole plný dojmů a informací .. Vyslechl mne, usmál se, a řekl mi ať neřeším vymyšlené a dám tam co říká on.) 


Když tak tak pěkně diskutujete o olejích - nechá se sehnat nějakej lepší olej do řízení? Miaty trpí na přehřívání, tak jestli jen jednoduše koupit olej nebo řešit chladič.
-> MVM 03.04.17 21:19:21: O otáčkách to je, protože v oblasti max. kroutího momentu ten olej ani při plném plynu do dálničního stoupání neohřeju tolik co na okruhu kde se motor obvykle pohybuje v o řád výšších otáčkách. Nevím co má teď aktuálně Radek za motor, vím že tam neměl žádný zázrak výkonově, tak je otázka, zda tam ta 60tka je nutná? U Honzy5 je to zcela něco jiného, ten motor jede zcela jinak a zátěž oleje tam bude o dost vyšší. Ale to musí vědět Radek co tam má a kam až šponuje teplotu. 

-> Tuner#2 - zrušená registrace 03.04.17 20:37:47: Paradoxně s rostoucími otáčkami by měla viskozita klesat
Není to jen kolik točí - ale de facto o velikosti točivýho momentu kolik ten motor má - resp. kolik ho v danou chvíli využívá. Za další ty tabulkové hodnoty kinematický viskozity jsou ve stavu novýho oleje - tepelně ten olej degraduje strašně rychle zvlášť u motorů vzadu nebo tam,kde se hůř chladí. U závodních motorů může díky vyšší bohatosti i docházet k naředění oleje benzinem. Oleje 10W/50 nijak nesnižuju ,jsem si vědomej že Ty to právě v motoru máš a nechci to nijak rozvádět, pouze doporučuju,že na čistě rally provoz třeba konkrétně u Radkova auta je vhodné ponechat 10W/60ku.

-> MVM 02.04.17 21:51:45: Tak ono je to přesně odstupňvaný, průměrná 40tka má při 100°C viskozitu kolem 14mm2/s, Q8 10W50 má 18 a třeba zmíněný Valvoline 10W60 má 23mm2/s. Takže pro toho kdo olej udrží do nějakých 130°C je Q8 dost slušná volba, protože 40tka už to nedá (vlastní zkušenost na okruhu).
-> Toušík: Co tam máš za vačku a jak moc to točíš? Pokud jdeš každý kvalt přes 7000rpm, tak bych se držel 60tky. Já končím max. na 6500 a na to 50tka bohatě stačí i na okruhu.
-> Toušík: Co tam máš za vačku a jak moc to točíš? Pokud jdeš každý kvalt přes 7000rpm, tak bych se držel 60tky. Já končím max. na 6500 a na to 50tka bohatě stačí i na okruhu.
-> Toušík: je to aspoň tento olej?
-> MVM 26.03.16 19:07:26: Pokud ne - tak bych se vydal jinou cestou.

-> Toušík 03.04.17 20:24:14: na Činově se to z velký části hřálo i kvůli nastavení karbu. Od Pačejova už by to mělo být lepší ne?
-> MVM: Hele beru to tak takže OK jinak u nás je castrol za 1020kč tak to je pohodová cena když 10W-50 není to ono. Jinak u mě je s olejem problém. protože třeba na Čínově což je dost blbá RZ právě na motor tak to nehodlám riskovat!!!
-> Toušík 02.04.17 21:41:14: Za určitých podmínek ta padesátka vůbec špatná není - ale prostě je to jen lepší čtyčícítka s rezervou. Musel bys mít perfektně dotažené chlazení oleje,a stejně je lepší ten olej častěji obměňovat - čímž se ekonomika provozu závoďáku vytrácí.. Osobně si dokážu představit že byste s klukama z Tvého okolí (Honza5 atd) mohli brát sudový olej( ideálně Millers) a v kooperaci se podělit o provozní náplně. Ono to leze do peněz - logicky - ale ideálně je měnit před každou soutěží nebo každou druhou. Záleží jak je náročná a dlouhá. On se dá pak dojezdit ve spotřebácích 

-> MVM: Ahoj právě proto se informuji! Samo že pokud je 10W-60 lepší tak ho tam dám byla to úvaha. Přeci jen by byl olej zdarma. Tak něco najdu a objednám.
-> Toušík 02.04.17 21:23:20: Jestli to máš konkrétně do 120S - tak zůstaň u 10W/60 a ničem jiným ani neuvažuj. Pokud se ceny týká - chápu ekonomickou úvahu - ale nebývá to v motorsportu nejlepší cesta. Pokud chceš rozumnou šedesátku za pěknou cenu - tak VR1 Valvoline a myslím že když to koupíš ve větším balení - bude to ok. www.znackoveoleje.cz/10W-
60-c69_187_2.htm
Mám na vás prosbu. V motoru jsem jel olej 10W-60 od Castrolu. A mám 2 otázky: První zda bych mohl jet místo toho olej Q8 10W-50 a mělo by to stejné nebo přibližně stejné parametry? Důvod tohoto Q8 je že ho můžu mít za pár kaček nebo zdarma. A pokud by to nebylo ono kde koupit nějakej slušnej a levnej 10W-60 tku. Moc děkuji!!
Chlapi moc dekuju za reakce, v pondeli jedu do Plzne tak se teda nebudu bat ze je to padelek a koupim ho zas 

-> Gabro11: Ten olej je viskozitou 100% shodný (10W/50) Občas se ale stane že s nástupem novější "verze" olejů nechá výrobce olej testovat pro dané výkonostní normy (udává se např A3 98 /B3 98 ) tzn rok kdy byl naposled schválen v daný normě. Tudíž stejný olej nemusí mít stejný specifikace protože pro ty zastaralý už výrobce schvalovat nenechal a uvádí jen ty současný.Nemusí to být jen ACEA ale často nový typ oleje má i vyšší API. Ale to nemusí být výhodou - protože se záměrně snižují látky prospěšné pro snížení tření (třeba síra a fosfor - u závodních olejů i zinek) a upřednostňuje se spotřeba a emise.
-> Gabro11: Před týdnem jsem ho bral u Kvídery a změnili barvu etikety na šedou s modrým nápisem. Taky se divil, ale litrovku měl ještě zlatou.
-> Gabro11 05.03.17 19:08:36: Ten spodní modře popsaný obal jsem ještě neviděl, ale vypadá to, že jde o novou řadu/nové balení.
motoroel-und-filterversan d.com/A-40064-Q8-Formula-F 1-SAE-10W-50-4L-racing-and -rally-sport
www.aidlubricants.co.uk/s hop/.../87.htm
Honzu Kvíderu znám, tam právě Q8 beru a naposled neměl 4l balení, tak se tam chystám teď v brzké době. Měl vždy rok/dva starý olej, což u zavřeného nevadí a stejně je to dané dovozce z Horšáku, kolik toho ještě mají než to vyprodaj.
motoroel-und-filterversan d.com/A-40064-Q8-Formula-F 1-SAE-10W-50-4L-racing-and -rally-sport
www.aidlubricants.co.uk/s hop/.../87.htm
Honzu Kvíderu znám, tam právě Q8 beru a naposled neměl 4l balení, tak se tam chystám teď v brzké době. Měl vždy rok/dva starý olej, což u zavřeného nevadí a stejně je to dané dovozce z Horšáku, kolik toho ještě mají než to vyprodaj.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 12.02.17 21:44:32: ahoj, prosim Te kdyz jsi zminil tu Q8 FORMULA, oni zmenili barvy baleni resp. etiketu? Byl jsem zvykly, ze to byl takovy dozlatova zbarveny kanystrik a etiketa, a ted jsem se dival, ze to maji v obchodech modre... Ptam se abych nekoupil nejaky fejk, padelek...
Na tohle jsem byl zvykly: www.jsc-hydraulika.cz/dat a/.../dd1ce909855653577356 52d950faf4f3.jpg
Na strankach q8oils.cz vypada dost podobne, ale uz ma treba modry napis 217.198.114.106/q8/.../fo rmula1.jpg
A v obchodech jsem ted videl tohleto www.oleje.cz/imgs/.../167 68_e80f69a38cc637657138d0f c2e8224ca_large.jpg
Je to OK, porad stejny olej? Diky.
PS: znas plzensky obchod Weboil.cz?
Na tohle jsem byl zvykly: www.jsc-hydraulika.cz/dat a/.../dd1ce909855653577356 52d950faf4f3.jpg
Na strankach q8oils.cz vypada dost podobne, ale uz ma treba modry napis 217.198.114.106/q8/.../fo rmula1.jpg
A v obchodech jsem ted videl tohleto www.oleje.cz/imgs/.../167 68_e80f69a38cc637657138d0f c2e8224ca_large.jpg
Je to OK, porad stejny olej? Diky.
PS: znas plzensky obchod Weboil.cz?
-> Tuner#2 - zrušená registrace 12.02.17 22:45:12: Tam jsou pak emise mnohdy i horší a černý osazínkovaný vejfuky. 
Jinak, jen mezi řečí, je teď v autotipu SUV od BMW v porovnání s velkou trojkou kombi (318i touring) . Oba 3R 1499 ccm.

Jinak, jen mezi řečí, je teď v autotipu SUV od BMW v porovnání s velkou trojkou kombi (318i touring) . Oba 3R 1499 ccm.

-> MVM 12.02.17 21:59:27: Já to vím moc dobře, navíc dnešní "moderní" oleje se dávají i pro snížení tření a tím i menší spotřebu/emise. Co to dělá pak za tepla při delší zátěži raději nedomýšlet.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 12.02.17 21:44:32: Je to výkřik do tmy. Dle SAE viskozity třídí /hodnotí olej většinou lidé kteří tomu do hloubky problematiky rozumí méně. To číslo udává "chování" oleje jako kapaliny pouze vztaženo k teplotě. Jít se zimním číslem dolů - má a) buď význam k okolní teplotě že zkrátka skoro pořád mrzne a to jakože víc jak -20°C nebo b) je motor konstrukčně složitý,velký, má ihned po startu dojit k rychlýmu promazání nejvzdálenějších míst v hlavě válců,natlakování napínáků a částí rozvodů.. atd předpokla že se hned po startu vyjíždí podává výkon, nebo krátké jízdy ve městě c) u závodního motoru ihned po nastartování jsou vysoké otáčky volnoběhu.. např 2500ot/min.. Potom Ano .. má význam mít místo 10W například 0W. (SAE 50 je v obou případech shodná kinem.viskozita při 100°C)
-> JARDA H. 12.02.17 18:12:33: Do jakého motoru a proč nikdy ne 10W50?
Já na něj potáhnu 10. sezónu a nedám na Q8 10W50 Formula 1 dopustit, takže tohle beru bez nějakého kloudného vysvětlení jako výkřik do tmy...
Já na něj potáhnu 10. sezónu a nedám na Q8 10W50 Formula 1 dopustit, takže tohle beru bez nějakého kloudného vysvětlení jako výkřik do tmy...
-> JARDA H. 12.02.17 18:12:33: Do jakýho motoru? 

já jezdím 5W 50 - 10W50 BYCH TAM NIKDY NEDAL.
-> Eidy: Nemám tucha, asi by šel stáhnout pdf technický list- Nicméně dokud budu živej doufám že dobrovolně nic takovýho do svýho aita nebudu muset dát
Mě stačí že závodní auta snesou 0W/40ku.

-> MVM: Je to teda hodně řídký. Jak je na tom HTHS v porovnání s jinými oleji?
-> MVM: A o to jde 

-> darklord: To nevim,ale nizkoviskozní kapalina olej i za tepla to bude myslím srovnatelný se studenou naftou.. Přesnost obráběných pracovních ploch v motoru,provozní vůle a vše s tím spojený včetně olejových čerpadel se dostává do extrémů..
Zatížit takto tenký film - aniž by došlo k meznímu mazání .. ty motory nemůžou snad najet ani 200tis km.

-> MVM: to je beztak voda z odpadu od pipigrilu nie? 

Tak sice to není "racing oil" ale napíšu to sem. O viskozitní třídě SAE 0W/20 jsem věděl. Ale že výrobci budou do svých motorů předepisovat SAE 0W/16 API SN.. To už je extrém ..
-> vhml: Tak jak píše Urbi,řešili jsme to s motorářem .. dá se říct že v Cupových závodech kde je olej "volný" si tím člověk může o nějakýho poníka pomoct. Vím o motorech který mají třeba na "čtyřiadvacítky"
; a vytrvalostní závody obecně výkonově větší olejový čerpadla,větší nádrže na olej a přídavný olejový nádrže na dočerpávání za jízdy. Zatímco při modifikaci stejnýho auta na dvanáctikolový sprint se dávají čerpada menší,viskozity olejů se snižují atd. Ještě před lety (dnes nevim) ve WTCC dávali na měřený treninky jiné mot.oleje vyloženě s životností právě tý půlhodiny
Pořád se to ale děje s motory které mají fakt něco čemu se dá říkat čerpadlo(a)

-> vhml: 1-2% z výkonu. (v extrému snad i 3% při použití oleje od horsta fuchse :D) Když jsou menší ztráty, je menší tření a tím opotřebení, prodloužení životnosti.
-> MVM 27.03.16 00:38:50: a kolik to na brzdě vůbec dělá rozdíl?
-> Eidy: Tím "nej" od Castrolu byl míněnej právě onen TWS z doby právě před desti lety. Používala to spousta lidí nejen u nás napříč všema odvětvíma motorsportu.Dělal i olej B353 do starých formulí. Samozřejmě vím že jsou dneska "modernější" oleje,jde to hnát do extrémů,něco je věc značky,reklamy,je to vždycky jen otázka peněz. Vím o týmech z německa kteří jedou 300VMotul a vyhodí to po 400km, jiní léta jedině Mobil1,LM,Ravenol, je mi trochu divný když procházím cizí boxy - Millers nijak extra často nevídám.(Pak jsou tovární týmy kteří jedou ELf oleje atd) Olej ale vždycky určuje úpravce motoru v manuálu.Buď je to něco extra za totální úlet prachy a nebo povolí běžně dostupný olej .. Ono když je revize po cca 5000km.. na těch součástkách moc opotřebení vidět není, Vidět je to na ztrátách na brzdě.