Proč klouže nasolená silnice?

prohledat
5 příspěvků (zobrazeno 1 až 5) od 23.12.2025 do 24.12.2025, založil/a Bukaj
řadit dle data
02:04:33
24.12.2025
Bukaj
-> Sita: No vida!
Takže rozdíl viskozity a změna povrchového napětí, plus ještě do roztoku se uvolňují ropné produkty z živičného povrchu vozovky. Díky za vysvětlení a kdyžtak sem ten text zkopíruj, ať to tu je pro další generace 4

Jinak rozdíl je to propastný nejen vůči vlhké/mokré silnici, ale i vůči jílovitému bahýnku na silnici. Schválně jsem v tom posledním mokrém a mlhavém týdnu zkoušel, kdy mi začnou blokovat kola na různých površích, včetně vozovky souvisle pokryté rozježděným bahýnkem (výjezd z areálu stavby a z areálu deponie, kde přejíždějí nakladače a náklaďáky z areálu na jedné straně okresky do areálu na druhé straně, přičemž cca 50 - 100 m jedou po té okresce, občas to tam projede kropicí vůz a rozmaže to tam multikára s kartáčem) a i tam je poměrně obtížné vůz uvést do smyku, kdežto na tom nasoleném (jinak zcela čistém) úseku stačí lehce pohnout volantem nebo lehce přibrzdit a už to cítím...
01:37:10
24.12.2025
Sita
jsem taky nepritel soleni, proto jsem to predal gpt 1. Az bude vladnout AI, tak to vypada. ze by s tim svinstvem mohli prestat: chatgpt.com/share/694b347 b-3194-8007-8d3c-d445e055d c9b
upraveno 1x, naposled 24.12.2025 01:38:10
23:25:34
23.12.2025
Bukaj
-> Matthes, záškodník z TechWebu:
To právě není.
Nesouvisí to s množstvím vody na silnici, nesouvisí to s bordelem na silnici, nesouvisí to s teplotou, nesouvisí to s konkrétním úsekem silnice (jiným povrchem vozovky), ale jen a právě s tou solí.
Registruju to každou zimu.

Teď je to parádně znát na mém oblíbeném serpentinovitém úseku silnice z Vraného do Zvole - před cca týdnem tam jeden večer nasypali sůl (jinde nesolili, jen na tento úsek), protože trochu mrholilo a na noc asi hlásili mráz (který ani nepřišel).
Klika, že jsem ten večer jel nahoru - bylo to jak na sáních. Kdybych tam jel až ráno dolů a nevěděl o tom, tak skončím v lese9 Ráno jsem jel (na mé poměry) velmi opatrně a i tak jsem cítil, jak se při otočení volantem auto hrne do smyku a při lehkém přibrzdění se blokovaly kola. Před tou ostrou levotočivou zatáčkou (kde každou chvíli tahají auto z lesa) jsem ani nemohl kloudně zpomalit a byl jsem rád, že jsem tam taky neskončil.
Během několika dnů to v horním úseku klouzalo méně, možná se to ojezdilo nebo spíš ten horní úsek částečně vyschl, ale dole, kde je to furt mokré, to klouže dodnes.
Jinak o něco méně mi to klouzalo, když jsem tam jel v neděli ze škodováckého nákupu a škodovku jsem měl narvanou dílama - zatížený vůz do kopce neklouzal. Ale včera a dnes zase v těch zatáčkách směrem nahoru jízda bokem a směrem dolů zježené chlupy na zádech a stažené půlky při snaze zpomalit a vytočit zatáčku...
22:27:30
23.12.2025
Matthes, záškodník z TechWebu
Toho jsem si nikdy nevsiml teda, ale rekl bych, ze to bude stejne jako kdyz zacina prset a na silnici se udela to kluzky blaticko z mokryho prachu. Jakmile chvili prsi, bordel se odplavi a je to lepsi uz.
U soli to asi bude nedokonale rozpusteny blato ze solanky.
upraveno 1x, naposled 23.12.2025 22:28:04
22:23:44
23.12.2025
Bukaj
Dokázal by mi někdo sofistikovaně vysvětlit, proč vlhká či mokrá vozovka, ošetřená posypovou solí, klouže mnohem víc, než když posolená není (pokud není posolená, neklouže)?

Léta už nad tím při zimních jízdách bádám a napadají mne jen dvě věci, ale ani jedna se mi nezdá jako pravděpodobná příčina:

1) více vody vázané na povrchu vozovky - sůl je hygroskopická - tedy váže na sebe vzdušnou vlhkost - často je vidět v zimě při vlhčím vzduchu, že posolené úseky bývají vlhké/mokré a neposolené silnice suché. Posolené úseky usychají až při silnějších mrazech, kdy je velmi suchý vzduch. Nicméně za deště nebo dnech s vyšší vzdušnou vlhkostí je na povrchu vozovky vody určitě víc a přesto neklouže, naopak i když je povrch nasolené vozovky jen vlhký a nikoli mokrý, klouže jako čert.

2) krystalizace nebo jiný fyzikální jev - je možné, že by se na povrchu mokré posolené vozovky vytvářela nějaká "superkluzká" vrstva krystalů (nebo čeho)?

Osobně jsem tedy velký odpůrce chemického posypu (žere to auta, škodí to fauně a flóře, kontaminuje to vodu a půdu,...). A připadá mi to i poměrně nebezpečné - místo toho, aby si půl dne řidiči dali většího majzla, protože trochu mrzlo a pár hodin to bude klouzat, tak raději posypeme vozovku svinstvem, kvůli kterému to tam bude klouzat týden či déle, dokud to neoprší. 41
Extreme Tyres