
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Zajímavé zboží nejen z aukra
-> Bukaj: v tý modrý mikině v popředí s lahváčem? 

Tak zrovna u zadního čela s velkými "M" lampami by asi jediné úskalí záměny byly dirky na štítek označení typu u "M" čela a jejich absence u toho užovčího. Nebo ta užovková čela se dělala s dírkami i bez? Jakými způsoby to řešili u Mka vím, ale užovky moc zmáknuté nemám.
Pamatuji z mládí jednu "obyč" 120L modelu 83, která měla prepregy a čelo se zapuštěnými M lampami, ale už si nevybavuji, zda měla štítek či nikoli.
Foto z roku 1992, jiné fotky toho auta nemám:
Jinak předpokládám, že u dílů, jejichž záměna nějak ovlivňuje další části, to bylo, jak píše -> PeeterCZ: , ale u "nepodstatných" dílů, záměnných jako celek bez vlivu na funkci dalších skupin a také dílů nadstandardní výbavy, se přikláním k tvrzení -> Tom Troll: .
Stejně tak u "přechodových" vozů (mezi dvěma modelovými roky) různé drobné změny nabíhaly postupně, některé modernizace dílčích částí byly i v rámci jednoho modelového ročníku, podle toho, jaké byly stavy skladů a jak zvládali modernizovat dodavatelé...

P.S.: kdo mne pozná na fotce: :-D
Pamatuji z mládí jednu "obyč" 120L modelu 83, která měla prepregy a čelo se zapuštěnými M lampami, ale už si nevybavuji, zda měla štítek či nikoli.
Foto z roku 1992, jiné fotky toho auta nemám:
Jinak předpokládám, že u dílů, jejichž záměna nějak ovlivňuje další části, to bylo, jak píše -> PeeterCZ: , ale u "nepodstatných" dílů, záměnných jako celek bez vlivu na funkci dalších skupin a také dílů nadstandardní výbavy, se přikláním k tvrzení -> Tom Troll: .
Stejně tak u "přechodových" vozů (mezi dvěma modelovými roky) různé drobné změny nabíhaly postupně, některé modernizace dílčích částí byly i v rámci jednoho modelového ročníku, podle toho, jaké byly stavy skladů a jak zvládali modernizovat dodavatelé...

P.S.: kdo mne pozná na fotce: :-D
-> Nevšovjan: No.. hladká kapota na eMkovým čele s půlenejma nárazníkama,tak to je teda velikej hnus
-> PeeterCZ: Tak ok,já si v tom plošným použití úzkýho hřebínku v GB nebyl tak jistej,tak jsem to nechtěl tvrdit na hotovo ;) Já mám GB1980ku a logicky tam neni,pač ještě v tý době nebylo Gardete,nebylo hřebene.
Jinak ale Kvasinský eMko neexistuje ne?
Ale Vrchlabská úžovka tedy ano ?
-> Tom Troll: Mám dojem,že vlastně s Peetrem lavírujete na tenký ale podobný hranici. Kdybych hledal konsensus,tak si myslim,že takovýhle divnosměsi klidně mohly omezeně vzniknout,ale zas abysme si nepředstavovali na tý lince úplnou punkovou zvůli a bordel,to zase asi ne.
A fakt je,že dobový výměny kastlí a bouračky s těma zaručeně původníma autama v týhle kombinaci tu situaci taky určitě zamíchaly. A to převážně.

-> PeeterCZ: Tak ok,já si v tom plošným použití úzkýho hřebínku v GB nebyl tak jistej,tak jsem to nechtěl tvrdit na hotovo ;) Já mám GB1980ku a logicky tam neni,pač ještě v tý době nebylo Gardete,nebylo hřebene.
Jinak ale Kvasinský eMko neexistuje ne?
Ale Vrchlabská úžovka tedy ano ?
-> Tom Troll: Mám dojem,že vlastně s Peetrem lavírujete na tenký ale podobný hranici. Kdybych hledal konsensus,tak si myslim,že takovýhle divnosměsi klidně mohly omezeně vzniknout,ale zas abysme si nepředstavovali na tý lince úplnou punkovou zvůli a bordel,to zase asi ne.
A fakt je,že dobový výměny kastlí a bouračky s těma zaručeně původníma autama v týhle kombinaci tu situaci taky určitě zamíchaly. A to převážně.
Dominik Hašek také měl. Dokonce bez spoileru a v lipové zeleni, pravděpodobně exportní verze do Zimbabwe, prodávaná pouhé tři týdny v červnu '83. Jasně prokazující existenci eMkových čel ve výrobě již na začátku léta.
Čirou náhodou jejich sousedé ji také měli.
Záhada rozluštěna, můžete mi děkovat. 



-> Tom Troll: Já si těchto paskvilů s M-čelama apod. pamatuju taky docela dost, v 90. letech byla takhle dobastlená každá třetí užovka, ale všechny, u kterých jsem měl možnost si to ověřit, byly vyměněný... Lidi do inzerátů napíšou dneska lecjakou pohádku o tom, jaký unikát prodávají a že je to bastl okecají tím, že je to unikátní mezityp z tuzexu
Podle mě tahle 105L z tuzexu nebude, protože nemá ani opěrky hlavy, což byl základní příplatkový prvek, který měly všechny tuzexovky, co jsem viděl 


-> PeeterCZ: Podložený to neni, bylo to u toho pouze napsaný, ale nedivil bych se tomu. Naprosto stejný paskvily jezdily na linkách všude kolem - třeba ve státech, kde byly auta poskládaný halabala tim co bylo, a to ve státech, který byly automobilová velmoc, tak by museli mít auta bezchybný, ne?
Řekl bych že si to představujete jako raketovou vědu, a přitom to z nějakejch ohledů tu manufakturu klidně připomínat mohlo.
Těch paskvilů byly spousty, a čela fakt, fakt nikdo neřešil.

Řekl bych že si to představujete jako raketovou vědu, a přitom to z nějakejch ohledů tu manufakturu klidně připomínat mohlo.

-> Tom Troll: Já ti nevím... Nechce se mi věřit, že by takový paskvil vyjel z továrny. Jestli dobře vidím, má to dokonce M-zadní lemy... žlábky na střeše bohužel nevidím. Já bych to tipoval spíše na auto po velké ráně zezadu, které prošlo celkovou opravou někdy před 30 lety s celolakem a následně relativně nedávno výměna předních blaníků (čistě tipuju podle toho, jak to vypadá).
Máš k tomu nějaké bližší info? Třeba datum výroby? A že je to původní stav je jak ověřené? Jestli to tvrdí majitel a není to opravdu člověk, kterému bys mohl 100% věřit, tak to nelze brát jako jistotu... Já jsem se setkal se "zaručeně originálním" rapidem, který měl 2-písty a kyvku a v pořadí asi 8. majitel mi tvrdil, že je to tam zaručeně už z výroby 


-> ondie: -> PeeterCZ: A pak jsou auta jako tohle, až na měněný (přední!!) blatníky původní stav, Tuzex. Co teď? 

Ukoncenim vyroby 1203 mam namysli presun do Trnavy v r. 81 

-> ondie: Clovece ja bych dokonce rekl, ze pravaci (pro GB) model 82 a 83 mely hreben vsechny... Jinak lepsi uzovky se delaly v Kvasinach i ve Vrchlabi, rekl bych tak v podobnych poctech... a po ukonceni vyroby 1203 uz pak dominovalo Vrchlabi, protoze uz tam pak delali jenom 742, zatimco v Kvasinach se delaly soubezne kupe...
-> PeeterCZ: Já jsem se třeba až relativně nedávno s podivem dozvěděl,že většina těch posledních lepších (LS/GLS/LSE) úžovek,který šly ven (konkrétně vím o anglii) , už měly hřebínek.
A v případě úžovek se bavíme ještě spíš o Kvasinách , než o Vrchlabí ne ?
A v případě úžovek se bavíme ještě spíš o Kvasinách , než o Vrchlabí ne ?
-> ondie: Jako netvrdím, že nemohly občas nastat výjimky potvrzující pravidlo... Ale Tom to popisuje na můj vkus až příliš extrémně
Takový bordel v té fabrice fakt nebyl...

-> ondie: Shodou okolností jsem něco podobného viděl taky, úzká prepregová GLS, r.v.83, M-zadní čelo, M-střecha, ale pak jsem zjistil, že VIN začíná písmenem E, takže to byla dle mého názoru M1, kterou někdo předělal na úzké nápravy a úzký čumák... Oproti tomu jsem viděl prokazatelně jednu z posledních úzkých GLS (výroba Vrchlabí, konec července 83) a měla všechno jako regulérní mezitypová užovka s vyjímkou hřebenového řízení...
-> Tom Troll: Viděl jsem i prepregovou GLSu co taky měla eMkový čelo,byla to jedna z posledních úžovek,já nevim cca těch 7-8/83´ ?
I kastle už nesla několik eMkovejch prvků , např horní hrana chladičové stěny už měla uprostřed tu dírku,do který se u emka šroubuje držák 2dílné masky. Auto vypadalo celé netknuté,původní.
Věřim,že v tý době už eMkový čelo existovalo,když měli eMko vyvinutý. Jak kdyby byla zásobovací přihrádka s mezityp čelama prázdná,tak tam jebli eMkový. Takže si taky myslim,že určitej chaos a zvůle v automobilce v tý době existovala.
I kastle už nesla několik eMkovejch prvků , např horní hrana chladičové stěny už měla uprostřed tu dírku,do který se u emka šroubuje držák 2dílné masky. Auto vypadalo celé netknuté,původní.
Věřim,že v tý době už eMkový čelo existovalo,když měli eMko vyvinutý. Jak kdyby byla zásobovací přihrádka s mezityp čelama prázdná,tak tam jebli eMkový. Takže si taky myslim,že určitej chaos a zvůle v automobilce v tý době existovala.
-> Tom Troll: Celý svět řeší koronavirus a nás pár bláznů se tu dohaduje, jak se vyráběly před 40 lety škodovky
Taky znám lidi, kteří v té době v AZNP dělali, znám i lidi, kteří pracovali ve značkových prodejnách AZNP a vycházím i z dobových tištěných pramenů... A v neposlední řadě i z osobních zkušeností, protože novou 742 měla polovina příbuzenstva a známých... Nechci zpochybňovat, že ti to pamětníci takto líčí jako extrémní peklo, ale lidi rádi přehánějí a s odstupem těch 30 až 40 let tím tuplem... 


-> Tom Troll: Je to 30 let, ty pamětníci to buď zapomenou, nebo si to přikreslí, aby byli zajímavý. Je potřeba je brát s hodně velkou rezervou.
-> PeeterCZ: Bavil jsem se s lidma co tyhle informace měli z první ruky, a tady už to taky dost lidí co se bavilo s pamětníkama psalo, tak věřte čemu chcete, ale já tomu věřim. 

-> stepan: Přesně tak, jak píšeš...
-> stepan: Tak znova, když ve svařovně dopředu s jistotou nevěděli jestli kastle bude 120 nebo 130, jak měli vědět jestli to bude mega tuzex nebo normální?
Jelo se prostě z toho co bylo.

-> Tom Troll: Nemůžeš si dovolit, aby kterýkoliv z X tisíc dílů došel a zastavila se kvůli tomu linka.
-> Tom Troll: Protože když vyrábíš něco tak složitýho jako auto v tak obrovský sérii, tak musíš hlídat skladovou zásobu.
-> stepan: Jednak to toho co ho tam bude dávat těžce nebude zajmat, a druhak, proč by nemoh? Kor když tam žádná konkrétní specifikace neni, nebo nejsou zrovna užovkový výlisky, atd.
-> Tom Troll: Není to tak trochu blbost? I v násobně menších firmách musíš vědět co kam dáváš, kvůli reklamacím, odhalení vadných sérií (svolávačky), kvůli hlídání stavu skladu... Rozhodně si Franta na lince nemůže říct "teď tam plácnu třeba tohle čelo, mně se líbí víc".
-> PeeterCZ: Takhle pohádkový to fakt nebylo, dost mazáků co na linkách motnovalo řikalo že tam mlátili co tam patřilo podle nestandardní výbavy, ale jinak tam dávali co přišlo pod ruku, až to bylo zdánlivě chaotický. Vinka se mlátily až po laku, a často se sekali v přednim určení 120/130 (dodělávaný 4p držáky na původně 2p katle, protože se ve svařovně sekli co to bude za typ...), tak mi řek ni jak měli za dob užovek určit jestli tohle čelo pujde na auto pro tuzex nebo pro socany.
Je pravda že koncová destinace se kreslila na stěnu voskovkou, pokud nějaká byla předurčená, a pak to podle toho taky vypadalo, ale pokud to byly auta pro nás (Mototechna, Tuzex) bez týhle designace, tak se tam fakt dávalo co bylo, a těhle aut máš na očích u nás velkou většinu.
Z tohohle v lehčích případech L auta s S přístrojema a naopak, v extrémech vyšly 105 s vlečkama, a za dob užovek se to projevovalo v čelech, preprezích.

Je pravda že koncová destinace se kreslila na stěnu voskovkou, pokud nějaká byla předurčená, a pak to podle toho taky vypadalo, ale pokud to byly auta pro nás (Mototechna, Tuzex) bez týhle designace, tak se tam fakt dávalo co bylo, a těhle aut máš na očích u nás velkou většinu.

Z tohohle v lehčích případech L auta s S přístrojema a naopak, v extrémech vyšly 105 s vlečkama, a za dob užovek se to projevovalo v čelech, preprezích.

-> darklord: Já jsem podobné bádání absolvoval kvůli exportní 110L, u které jsem chtěl zjistit místo původního určení... Teď budu střílet z hlavy, ale ber to tak, že existovalo třeba 10 základních typů počínaje 105S, exportovalo se do třeba 30 zemí a skoro každá země měla specifické požadavky - když si pak vypočítáč kombinace, kolik jich bude? 

-> darklord: Tak se někdy vyprav do archivu v MB, tam je mají 

-> PeeterCZ: tie stovky kombinacii by som si pozrel. Pokial sa teda za kombinaciu nepocita aj tlak v penumatikach.
-> Tom Troll 25.03.20 14:19:04: Ještě k té "ne/organizovanosti&
quot; v AZNP... Fabrika vyrábějící 150 tisíc aut ročně nebyla středověká manufaktura
Byl předem připravený plán a každá karoserie měla předem určenou výbavu a odběratele, čímž byla jasně daná specifikace provedení, to mělo návaznost na zásobování od subdodavatelů atd. Existovaly tak pro každý modelový rok desítky, možná i stovky kombinací provedení podle typu a země, kam auto putovalo (popř. i dle konkrétního prodejce) - tím byl jasně daný systém, co na které auto patří... Takhle to bylo i s těmi garde-čely a prepregy. Věř mi, systém v tom byl a rozhodně to nebylo tak, že by to plácali náhodně... 


-> michael: Jo, od náběhu modelu 82 to bylo na všech 105 GL a 120 GLS, u ostatních typů pak jen na export do některých zemí a nebo za příplatek...
-> PeeterCZ: To jo jen mě zarazilo v 81 na 742 již toto zadní nové čelo.
-> michael: -> Pavel P..: Všechno čela z Garde :-)
-> Tom Troll: Jasně, ale vývozní auto vyfocené dealerem na prospektu v cizině je už určitě sériovka vyrobená klidně několik měsíců po náběhu M1. Já jsem to myslel tak, že kdyby měli už v době užovek k dispozici M čelo, tak by určitě nemontovali na všechny předsériové M1 (vyrobené cca v 5-6/83) čelo z Garde. Jsem si na 99,99 % jistý, že v té době totiž ještě M-čelo neexistovalo a začali ho vyrábět až v 8/83 s náběhem sériových M1 

-> Enggik: Na tohle ti už nikdo neodpoví, ale klidně bych tomu věřil. ¯\_(ツ)_/¯
-> PeeterCZ: Nebral bych na ně zřetel. To, že předprodukční auta z fabriky tzv. předváděcí jsou extra šetrně načančaný, neni žádný tajemství, a například vývozní M1 mají čela na prospektech normální.
-> PeeterCZ: Nebral bych na ně zřetel. To, že předprodukční auta z fabriky tzv. předváděcí jsou extra šetrně načančaný, neni žádný tajemství, a například vývozní M1 mají čela na prospektech normální.

-> Tom Troll: Jsem přesvědčený o tom, že i užovky tady na virtu mají M-čelo dodatečně namontované (po nehodě nebo prostě tuning v 80. letech). M-kové čelo vzniklo opravdu až při příchodu M1 v pol. r. 83. Zkus se podívat na propagační fotky prvních předsériových M1, všechny mají ještě čelo z Garde 

-> Tom Troll: A ona tahle čela fakt byla už před příchodem eMka??? 

-> PeeterCZ: Když už byly tak tam mlátili co bylo, připisuješ fabrice víc organizovanosti než tam ve skutečnosti bylo. A vúbec, ty auta jsou i tady.
img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../11596_2016-0 8-18_07-22-41_19.jpg

img.skoda-virt.cz/vase_au ta_upload/.../11596_2016-0 8-18_07-22-41_19.jpg
-> Tom Troll: Na užovky jenom gardečkovské čelo, M-kové čelo na užovce origo z výroby nebylo nikdy
To si tam lidi montovali až dodatečně sami v 80. letech, aby auto opticky omladili... Dokonce první M z předsérie (1983) měly taky ještě čelo z Garde - viz představení M84 v časopisech
. A asi i úplně první sériovky... Jednu takovou M1 1983 znám.


-> Jozka: -> Tuner#2: Gardí, a pozdějc eMkový čela se na užovky bouchaly jak jim to přišlo pod ruce. Prepregy více méně taky, s tim že všechny ty věci se pak promítly ve faktuře, a prepregy měli hlavně nějaký speciální auta, t.j. Export, Tuzex nebo na objednávku. 

Ex-švagr kdysi tuhle podivnost vlastnil, určitě s prepreg-ama a volant asi užovkovej klasika (tim si jsem jistej tak na 80%, je to dlouho).. Ale v přechodovým období bylo asi možný kde co..
-> 11mAjA11: Jo to bude asi ono.. to mi taky vlastně už někdo říkal, že si zkurvil sedačku mokrým mytím, ale už nevím co to bylo za auto, škodovka ne.
Jak se teda mají tyhle sedačky správně vyčistit, když je potřeba?
Jak se teda mají tyhle sedačky správně vyčistit, když je potřeba?

Však jsou to AAAčka... tam se ojeb dá očekávat

Ty sedacky byly zanovni, jenze on je nekdo prohnal mokrym mytim (tepovanim), tohle se me stalo taky, nastesti sem sehnal druhou zanovni sadu a tu uz sem mokreho cisteni uchranil. Na fotkach je videt ten podsity molitan co je na latce, ten se namocenim a saponovanim oddelil a shrnul sacim vykonem stroje. Me to hrozne nasralo, vypadaly po vysuseni uplne stejne..
-> michael: škoda že není foto motoru, to by mohlo napovědět víc, jestli by ty km mohly odpovídat nebo ne, protože ty sedačky nevypadají zrovna zánovní
-> Tuner#2: Spíš se mi nezdá ten polyuretanový volant a ty povolený potahy na sedadlech.
-> michael 24.03.20 18:31:21: nemá mít mezityp prepregy?
-> michael: ty PZ dveře a lem .. klasika zkurvený nárazníky...