Toto som nasiel na nete.. neviem co k tomu dodat

je to pre zaujimavost :
Behem testu nejslabší Fabie nás zákerne prepadla idea srovnat tuto "stodvacítku" jedenadvacátého století se stodvacítkou puvodní,
konkrétne modelem "M" z roku 1985 a tato myšlenka nás již neopustila.
Rozdíl trí generací a sedmnácti let mezi daty narození techto krasavic je nesmazatelný. Sedmnáct let, to je jedna lidská generace.
Zatímco dríve byla škodovka jen s obtížemi dosažitelným snem mnohých tehdejších rodin,
dnes je škodovka jen s obtížemi dosažitelným snem mnohých soucasných rodin.
Mohutný pokrok je opravdu znát.
Zatímco motor 742.12, pohánející stodvacítku, má své koreny v motoru z modelu 1000 MB,
který sám mel koreny ješte v první republice.
Moderní agregát mladoboleslavských drtive dokazuje pokrok tri ctvrte století vývoje,
celý lidský život by stihl uplynout. A výsledek se dostavil.
O 26 ccm vetší objem, o brutálních 1,7 kW vetší výkon, o vesmírných 20,8 Nm tocivého momentu k dobru a o válec mín.
Škoda jen, že získanému mamutímu zátahu jako koule na noze visí 270 kg odhlucnovacích materiálu,
prvku bezpecnostní a komfort zajištující výbavy a kvalitních plastu.
Obe auta jsme vedle sebe postavili a jali se hodnotit jejich design.
Na stodváce již byly znát vrásky, sedmnácti let,
které u ženy jsou rozpukem její nežné mladosti, u auta považujeme spíše za strední vek.
Nutno uznat, že její udržovaný puvab starší dámy budil respekt
a klasické tvary sedanu dodnes neztratily nic ze své elegance.
Linky karoserie hrave obepínají celý vuz, jemne zaoblený a mistrnou rukou
designéra do detailu vypracovaný exteriér zprudka rozbuší srdce
každého znalce a príznivce znacky Škoda.
Fabie je proti své starší sestre vyslovene nudná.
Škrobený úsmev její masky tolikrát v tisku propagovaný nemuže konkurovat davinciovskému záhadnému
ale vzrušujícímu záchvevu rtu, který pozorujeme na drívejším modelu.
Nutno priznat, že co ztrácí designem zevnejšku, dohání Fabia sterilním výzorem motoru.
Zde opravdu olejem potrísnená ani milimetrem plastu nezakrytá pohonná jednotka souperky ztrácí cenné body.
Naskocme do interiéru.
Zatímco Fabia v tomto smeru nenabízí žádný prostor k výtce a plýtvá kilogramy na vyvolání pocitu luxusu,
stodvacítka svým spartánským, prísne na úcel a úsporu hmotnosti zamereným interiérem odkazuje více na sportovní tradici znacky.
Jedinou zásadní zmenou, který tento automobil prodelal byla zámena originálního ne príliš praktického volantu za menší,
sportovní tríramenný, který zpresnil pocit z vedení stopy a prispel ovladatelnosti vozu v mezní situaci.
Ovládací prvky jsou v obou vozech perfektne na dosah.
Místa je na sedackách asi stejne, jen vzadu spolujezdec ve stodvacítce nedre hlavou o strop.
Sedadla jsou ale príjemnejší pro delší sezení v novém modelu.
Také navíjecí pásy poskytují proti zavešovacím více pohodlí
Start the engines!
Fabia je ve volnobežných otáckách až nudne mlcenlivá,
zatímco zasloužilá pracovnice oblaží ucho motoristovo lahodným brumláním svého radového ctyrválce.
Nic neukáže výkon motoru v praxi lépe, než prímá konfrontace.
Krátká príprava dvousetmetrové testovací runwaye,
rychlé zohlednení smeru vetru pro optimální výsledek a po prohrátí motoru se jde na vec.
Sprint!
Absolvovali jsme s vozy nekolik pokusu. Nejprve zarputile vítezila Fabia o jednu délku,
starenka jako kdyby nemohla popadnout dech, až poslední pokus ukázal,
že vrakovište ješte není jejím domovem.
Vozy se staví na start, napetí stoupá, souboj generací nadšene sleduje
párek holubu z nedaleké lampy.
Turování motoru mající zastrašit soupere nahání hruzu všem žížalám v blízkém trávníku.
A je odstartováno!
Motor stodvacítky vytocený do vrcholných 4 tisíc otácek prudce zabírá pres rychle puštenou spojku,
kola si krátce hrábnou a stroj drave vyráží kupredu ve svém životním zápase.
Moderní tríválec ztrácí hned na startu nekolik centimetru.
Oba ridici jsou zkušenými jezdci a vedí jak z vozu vymackat poslední kapky výkonu.
Rucicka otáckomeru uhání, pádí a utíká pres celý ciferník
a v petitisících závodník klasického modelu bleskove radí druhý rychlostní stupen, topí pod kotlem a žene se k cíli.
Fabiatik se zatím zoufale snaží eliminovat stále po milimetrech narustající náskok,
ale nedarí se mu to.
A je tu cíl!
Klasická koncepce a poctivá mechanika po sedmnáctileté službe konecne slavne vítezí
nad moderním a patnáctkrát dražším modelem.
Zbývá hodnocení jízdních vlastností.
Fabia nechává dlouho ridice v klidu a tvárí se sebejiste i v mezní situaci.
Moderní tvrdý podvozek plne odpovídá standardum doby, ale nemá jednu podstatnou vlastnost,
která je stodváce vlastní.
Drívejší škodovky totiž ze svého ridice vycepovali kvalitního závodníka.
Zde neplatí žádné kompromisy a záleží jen na umu ridice,
zda zkrotí tohoto divého ore, ci se nechá zahanbit.
Klasická koncepce "vše vzadu" dává do rukou pilota príjemne pretácivou charakteristiku jízdy,
na kluzkém povrchu jsou výtecne kontrolovatelné smyky dodávány na požádání
a smyk necekaný je také dobre korigovatelný.
Pretocení po ubrání plynu, jízda bokem pod plynem, to vše je stodváce vlastní.
Podvozek je pravda mekcí, ale to je dáno kvalitou tehdejší oceli a požadavkem na komfort jízdy,
nezapomenme, že tento vuz je jak uvádí automobilka "luxusní rodinnou limuzínou",
sportovní kvality jsou tedy nadhodnotou.
A zda si vybrat Škodu 120 L nebo Fabii 1,2 HTP?
Jsteli dobrým ridicem ci ridickou a oželíteli pocit bezpecí a luxusu výmenou
za príznivou cenu automobilu i jeho údržby a chceteli jezdit s príznivou spotrebou paliva,
jednoznacne zvolte klasický model znacky.
Pokud ale chcete nudné, bezpecné, málo dynamické, ale zato bumbavé a drahé auto,
Fabia je tu presne pro vás.
V redakci jsme premýšleli, co znamená to HTP u oznacení modelu.
Prišli jsme na to, že se jedná o varování znacky pred spotrebou Hodne Tece Palivo.
Ale neberte nás tak smrtelne vážne.
*************************
**************************
************