skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Zadni uhlova naprava- kola do A
20:44:11
17.06.2008
17.06.2008

ondie
-> Jakub M.: jen pro info...obě verze maj průměr drátu 12mm...takže byly fakt unavený.
17:19:05
12.06.2008
12.06.2008

mb136gl
Túto problematiku by mohol niekto zhrnúť dokopy a dať do článkov
17:14:51
12.06.2008
12.06.2008

Matthes, záškodník z TechWebu
-> Saky: To je fakt ... a pak se zadre uplne a mas z toho motokaru 

14:40:15
12.06.2008
12.06.2008

Saky
-> ondie: jak jsi prisel na teorii ze tlumic starim tvrdne?
11:07:51
12.06.2008
12.06.2008

ondie
no...zkusim přeměřim...
-> Jakub M.: ...myslim,že tvůj případ,je asi o trošku něčem jiném....Sachs je řekl bych přecejen trošku jiná liga :-) ...Auto za prvních deset let,co bylo v německu najelo 104 000km,tak se ty tlumiče asi měnily tam a jak říkáte hledala se tamní alternativa..což byl (podle mě i relativně levný) Monroe...jejich charakteristiku neznám..nevim jestli byly tvrdší schválně,nebo už stářím (tlumič čím je starší,tak se přeci stává trvdším ne? ..než se úplně vyjebe
) ..ale radost to nebyla..teď (4xAteso)je to jakoby měkčí,pohodlnější..a sedí to furt stejně.
-> Pavel P.: hmmm...o tom sem neslyšel...možná by to tak mělo být,kdo to ale kdy dělal ?
..montáž lpg byla v roce 2004 a pružiny byly očividně starší...
-> Jakub M.: ...myslim,že tvůj případ,je asi o trošku něčem jiném....Sachs je řekl bych přecejen trošku jiná liga :-) ...Auto za prvních deset let,co bylo v německu najelo 104 000km,tak se ty tlumiče asi měnily tam a jak říkáte hledala se tamní alternativa..což byl (podle mě i relativně levný) Monroe...jejich charakteristiku neznám..nevim jestli byly tvrdší schválně,nebo už stářím (tlumič čím je starší,tak se přeci stává trvdším ne? ..než se úplně vyjebe

-> Pavel P.: hmmm...o tom sem neslyšel...možná by to tak mělo být,kdo to ale kdy dělal ?

09:30:22
12.06.2008
12.06.2008

Jakub M.
-> Pavel P.:
taky netuším.. proto píšu ať si změří průměr drátu těch pružin. Jinak je asi jasné, že v raichu asi těžko sehnal někdo naš PALy nebo atesa atp...
taky netuším.. proto píšu ať si změří průměr drátu těch pružin. Jinak je asi jasné, že v raichu asi těžko sehnal někdo naš PALy nebo atesa atp...
08:55:01
12.06.2008
12.06.2008

Pavel P..
-> Jakub M.: no tlumiče Monroe neni žádná výhra ono v raichu asi nic jinýho k sehnání nebylo.... někde bylo psaný že na 120ku když se dávalo LPG tak měnily pružiny za tvrdší, ale nevim co je na tom pravdy tak jestli to u rapida nebude stejný.
00:47:04
12.06.2008
12.06.2008

Jakub M.
-> ondie: hej!!! stop.. volná délka o 2,5 menší... takhle unavený neni možný aby byly.. moje pružiny z garde jsou po 25ti letech o 5mm kratší než novej Garde originál!!! o 2,5cm je to schválně... a tlumiče Monroe .. to něčim smrdí.. řekl bych, že na to autě někdo ladil podovzek!... zkus ještě poměřit tloušťku drátu, ze kterého jsou navinuty.... tátovy SACHSy jsou o 6cm kratší na volnou délku a drát mají a 1,5mm slinější...
23:46:04
11.06.2008
11.06.2008

ondie
Jen teda ještě uvažuju,když vidim,jak ten přetíženej zadek těm pružinám ubližuje,že bych tam ještě fouk ty mezizávitový gumy....ale bojim,aby se charakteristika pružiny nezměnila do kozy..
23:34:46
11.06.2008
11.06.2008

ondie
-> Syny: je mi jasno...tak bláhový já nebýt 

23:18:18
11.06.2008
11.06.2008

ondie
pravá strana hotová..levá původní...
20:36:38
11.06.2008
11.06.2008

Mach
jo asi tam jsou tlumice ze 120,to na ty Acka nema vliv,ze??
16:53:00
11.06.2008
11.06.2008

Pavel P..
taky mám áčka na 130ce, protože mám ohnutý ramena, ale pružiny budou OK, vzadu nikdo nejezdil...
15:46:00
11.06.2008
11.06.2008

Syny
-> ondie: ale jo pruziny te acka udelaj taky, ale acka v ramci vypruzeni napravy. Kdezto klasicky Acka zpusobeny zkroucenim ramene te pruziny neporesi...
14:23:43
11.06.2008
11.06.2008

ondie
-> Jakub M.: jo a našel sem tam nějaký divný modrý tlumiče Monroe...vpředu i vzadu
..ty němci :-)

14:21:15
11.06.2008
11.06.2008

ondie
Tak sem si nahodil nový zadní pružiny a tlumiče...
Volná délka těch 20letých (z toho posledních 5let nesly bombu) pružin po vyndání byla o 2.5cm nižší než volná délka nových(440mm)....celkem dost rozdíl...
Dost se to ozdravilo a stojí to moc pěkně,rovně a konečně to vypadá zdravě.
Takže třeba mě od áček pomohly vyloženě nový pružiny,ale je to do jistý míry tim,že zbytek vlečkových komponentů mám v cajku..
Večer dám nějaký fotky...před a po..
Volná délka těch 20letých (z toho posledních 5let nesly bombu) pružin po vyndání byla o 2.5cm nižší než volná délka nových(440mm)....celkem dost rozdíl...
Dost se to ozdravilo a stojí to moc pěkně,rovně a konečně to vypadá zdravě.
Takže třeba mě od áček pomohly vyloženě nový pružiny,ale je to do jistý míry tim,že zbytek vlečkových komponentů mám v cajku..
Večer dám nějaký fotky...před a po..
14:12:13
11.06.2008
11.06.2008

ondie
-> Rider skoda: tak snadný,jak říkáš to bohužel neni..
20:25:51
10.06.2008
10.06.2008

Jakub M.
-> Syny:
přesně tak to bylo myšleno
přesně tak to bylo myšleno

19:40:58
10.06.2008
10.06.2008

Syny
-> Pavel P.: navarenim vyztuhy udelas uzavrenej provil - coz je jednoznacne lepsi.
-> ondie: Unavena pruzina se pod stejnou zatezi zmackne vic a bude mit i kratsi velnou dylku bez zateze - ale mozna jen o kousek. Unaveny pruziny bys poznal tak ze zadek bude proste noz nez u lidi co tam maj pruziny novy...
-> Jakub M.: Ta ohnuta pricka by se teoreticky u vlecky mohal stat tim ze se krouti podelny ramena a tim padem pusobi moment i na sikmy ktery na konce (uchyceni na pricce) pusobi silou XY dolu -> mohla by se trochu prohnout... Ale 15mm to je teda sila
-> ondie: Unavena pruzina se pod stejnou zatezi zmackne vic a bude mit i kratsi velnou dylku bez zateze - ale mozna jen o kousek. Unaveny pruziny bys poznal tak ze zadek bude proste noz nez u lidi co tam maj pruziny novy...
-> Jakub M.: Ta ohnuta pricka by se teoreticky u vlecky mohal stat tim ze se krouti podelny ramena a tim padem pusobi moment i na sikmy ktery na konce (uchyceni na pricce) pusobi silou XY dolu -> mohla by se trochu prohnout... Ale 15mm to je teda sila

19:14:58
10.06.2008
10.06.2008

Mach
tak vam ekuju,v nejblizsi dobe vymenim ty silenty.a uvidime.. Ja si myslim ze vetsi pravdepodobnost je ze to bude tema silentblokama.
17:56:41
10.06.2008
10.06.2008

Rider skoda
ondie -> u vlecky acka delaji jen ty silentbolky ramen a ohnuta podelan ramena.Nikdy pruziny.Protoze u vlecky se pri propruzeni nememi rozchod kol jako tomu tak je u kyvky(u te to pruzinami v klidu byt muze)Ale u vlecky nikoli
22:47:46
07.06.2008
07.06.2008

Fén
-> Jakub M.: Ale byla by stále svěží, jako vypraná v perwolu.
22:44:05
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> David29 - Mirek Dušín :D:
by pak uhlofka vážila jak půl šádes

by pak uhlofka vážila jak půl šádes


22:38:16
07.06.2008
07.06.2008

David29
-> Jakub M.: Pro sichr 

22:33:20
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> David29 - Mirek Dušín :D:
nechtěl bys tam místo toho podélnýho ramene dát rovnou ocelovej výkovek?

nechtěl bys tam místo toho podélnýho ramene dát rovnou ocelovej výkovek?


22:32:43
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> ondie:
asi tak.. proto jsme na to tak koukali
asi tak.. proto jsme na to tak koukali

22:19:35
07.06.2008
07.06.2008

ondie
-> David29 - Mirek Dušín :D: nebo ocelový pruty po celý dýlce...kdyby náhodou 

22:18:40
07.06.2008
07.06.2008

ondie
-> Jakub M.: ..no je to dost divný...mě přijde,že by se dřív začaly bortit na příčce ty oka,ve kterejch drží šikmý rameno než aby to bořilo celou příčku... (leda že by se s tim jezdilo 20let denně v 5lidech a plynem každej den do práce
)
Anebo prostě výrobní zmetek mimo toleranci.

Anebo prostě výrobní zmetek mimo toleranci.
22:14:57
07.06.2008
07.06.2008

David29
-> Pavel P.: Nad timhle sem už taky přemejšlel..a co tam pro sichr přivařit ty originální výztuhy? 

22:09:08
07.06.2008
07.06.2008

Pavel P..
-> Jakub M.: jj já právě viděl několik aut s těma origo výztuhama který áčka neměli ale zase plno co měli výztuhy a meli áčka taky slušný... a právě ty vařený výztuhy se mi zdaj pevnější.
-> ondie: taky právě víc věřim těm L/A, zdaj se mi víc účinný protože jsou navařený v místě kde se ty hrany ramena prohybaj dovnitř kdežto ta origo výztuha by se v týhle poloze taky mohla čase prohnout..
-> ondie: taky právě víc věřim těm L/A, zdaj se mi víc účinný protože jsou navařený v místě kde se ty hrany ramena prohybaj dovnitř kdežto ta origo výztuha by se v týhle poloze taky mohla čase prohnout..
22:02:23
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> Pavel P.:
jinak souhlas s Ondiem
jinak souhlas s Ondiem

22:01:07
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> ondie:
jo, jsou asi tři typy, ale na rozměry by to nemělo mít žádnej vliv. takhle prohnutá byla právě tátova příčka... no.. skončilo to lisem a narovnáním (ta nová je tu na rapida) a shodou náhod byly obě stejného typu.. tzn. ty poslední co máš ty na rapidu a táta v GLce... samozřejmě, že se váha auta opírá do domků pružn, kam jinam... ale do příčky a do silentbloků podélnejch ramen se opírá síla, která nutí uhlovku Áčkovatět...
jo, jsou asi tři typy, ale na rozměry by to nemělo mít žádnej vliv. takhle prohnutá byla právě tátova příčka... no.. skončilo to lisem a narovnáním (ta nová je tu na rapida) a shodou náhod byly obě stejného typu.. tzn. ty poslední co máš ty na rapidu a táta v GLce... samozřejmě, že se váha auta opírá do domků pružn, kam jinam... ale do příčky a do silentbloků podélnejch ramen se opírá síla, která nutí uhlovku Áčkovatět...
22:00:26
07.06.2008
07.06.2008

ondie
-> Pavel P.: Tak těma L/Ačkovejma docílíš jednoznačně pevnějšího a torzně nezkrutitelnějšího ramene (i když osobně mi přijdou krátký a až to budu dělat,tak to protáhnu až co nejvíc k buchtě...ale já sem zas megaloman co radši všechno předimenzuje) ..ty U výztuhy sou takový jakoby jednoduchý,nenáročný a originální řešení...
Ono když se o to člověk nějak stará,nenechá to shnít a nejezdí 20let na jedný geometrii...tak bohatě vydrží i úplně obyčejný rameno (v normálním provozu)
Ono když se o to člověk nějak stará,nenechá to shnít a nejezdí 20let na jedný geometrii...tak bohatě vydrží i úplně obyčejný rameno (v normálním provozu)
21:55:55
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> Pavel P.:
no ty původní držej na tátový 135GL už 20let... viz ID a to k tomu přidej, že volná délka přužin SACHS je o 60mm menší než u originálu a Ačka to nemá
-> mb136gl:
ne to je proto, že ta guma ti nedovolí pořádně utáhnout šikmé rameno k podélnému... všichni tu vyvařují ramena dle LA ale výkresy pro vozy škoda pro soutěže a závody - návrhy na úpravy podvozku -> odtud právě pochází ty výztuhy ramen. Ale také je tam popsáno X dalších vylepšní uhlové vlečné nápravy. mmch včetně těch linoleových vložek.
no ty původní držej na tátový 135GL už 20let... viz ID a to k tomu přidej, že volná délka přužin SACHS je o 60mm menší než u originálu a Ačka to nemá
-> mb136gl:
ne to je proto, že ta guma ti nedovolí pořádně utáhnout šikmé rameno k podélnému... všichni tu vyvařují ramena dle LA ale výkresy pro vozy škoda pro soutěže a závody - návrhy na úpravy podvozku -> odtud právě pochází ty výztuhy ramen. Ale také je tam popsáno X dalších vylepšní uhlové vlečné nápravy. mmch včetně těch linoleových vložek.
21:53:59
07.06.2008
07.06.2008

mb136gl
-> ondie: dík

21:53:09
07.06.2008
07.06.2008

ondie
-> mb136gl: ..sou to takový gumový mrchy,co strčíš mezi závity a ono to defakto omezuje properování (přitvrzuje)...fotku nemám...prodával to tu člověk s ickem "Wiky"
21:51:07
07.06.2008
07.06.2008

ondie
-> Jakub M.: no je pravda,že to tak hrozný nejni...a stav vlečky a komponentů je dobrej..
Ten plyn je mrcha těžká a váží přímo na to místo.
Nový pružiny dám,schválně je porovnám s těma staršíma..a uvidí se..
S tou příčkou je to dost zajímavý...pořád si nějak myslim,že hlavní váha auta tlačí hlavně do domků pružin a uložení buchet podélnejch ramen...
Porovnával si stejnej druh těch příček ? ..z hlavy vim o min. 3typech...i když by to nemělo mít vliv.
Ten plyn je mrcha těžká a váží přímo na to místo.
Nový pružiny dám,schválně je porovnám s těma staršíma..a uvidí se..
S tou příčkou je to dost zajímavý...pořád si nějak myslim,že hlavní váha auta tlačí hlavně do domků pružin a uložení buchet podélnejch ramen...
Porovnával si stejnej druh těch příček ? ..z hlavy vim o min. 3typech...i když by to nemělo mít vliv.
21:49:19
07.06.2008
07.06.2008

Pavel P..
když tu vedete debatu o áčkách na vlečenici.. co by jste doporučily za výztuhy na podélný ram.? původní tovární výztuhy tvaru U které se přišroubí skrz rameno šroubem na geometrii nebo běžný L/A výztuhy který se vařej na ramena?
21:44:15
07.06.2008
07.06.2008

mb136gl
Jakub M. 07.06.08 21:40:24 napsal: -> Mach: mezi podélné a šikmé rameno nedávat gumy ale pevné (=na pohled ne-prórézní) lino
preto, lebo sa gumy unavia a potom tam akokeby ani žiadne neboli???
preto, lebo sa gumy unavia a potom tam akokeby ani žiadne neboli???
21:40:24
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> Mach: jak velká Áčka? víc než jsem napsal níže? pokud ano.. tak rozebrat, vyměnit podelná ramena, mezi podélné a šikmé rameno nedávat gumy ale pevné (=na pohled ne-prórézní) lino, zkontrolovat příčku, vyztužit domky silenbloků podélných ramen, vyztužit podelná a šikmá ramena dle LA a pokud to složíš dobře, tak o Ačka mít 100% nebude 

21:37:09
07.06.2008
07.06.2008

Jakub M.
-> ondie:
asi to bude komplikované a matoucí... ale už jsem se setkal i s víc prohnutou příčkou převodovky
při porovnání s novou byla o 15mm víc prohnutá... respektive její konce byly o 15mm výše než u nikdy nepoužitého kusu... no a k tomu malikatému "áčkovatění" zkus si změřit odklon kol.. pokud tam nebude víc jak 1° tak to neřeš, dej tam nový pružiny a jezdi dál, ten jeden stupeň mají snad všechny vlečky co doma máme, i tátova 135ka - a tam je taky orig nevyztužená jako máš ty 
asi to bude komplikované a matoucí... ale už jsem se setkal i s víc prohnutou příčkou převodovky


21:19:48
07.06.2008
07.06.2008

mb136gl
ondie 07.06.08 20:57:32 napsal:
respektive můžou mi pomoct takovýty přitvrzovací mezizávitový gumy ??
Mohol by si mi to bližšie vysvetliť?? Dajú sa kúpiť?? Ako to vyzerá?? Máš foto??
respektive můžou mi pomoct takovýty přitvrzovací mezizávitový gumy ??
Mohol by si mi to bližšie vysvetliť?? Dajú sa kúpiť?? Ako to vyzerá?? Máš foto??
20:57:32
07.06.2008
07.06.2008

ondie
Trošičku přeorientuju problém..mám na autě vlečku,v poměrně slušným stavu silentbloků,ramen i uložení..
Malinkato to áčkovatí,sice neznatelně,ale chci to mít naprosto rovně.....v autě je totiž těžká LPG bomba...což bych v tomhle případě možná i viděl právě na ty unavený pružiny..
Mám připravený nový...jen sem sám zvědav jestli to něco udělá...
Otázka: .."unavená pružina" bude po vyndání svojí volnou délkou kratší než nová ? ..nebo bude stejně dlouhá a je unavená tím,že je únavou měkkčí a pod zátěží se více propéruje ??
..respektive můžou mi pomoct takovýty přitvrzovací mezizávitový gumy ?? teď myslim na nový pružině,aby váhou bomby tak netrpěla..
Díky za názory vlečkoidních plynařů.
Malinkato to áčkovatí,sice neznatelně,ale chci to mít naprosto rovně.....v autě je totiž těžká LPG bomba...což bych v tomhle případě možná i viděl právě na ty unavený pružiny..
Mám připravený nový...jen sem sám zvědav jestli to něco udělá...
Otázka: .."unavená pružina" bude po vyndání svojí volnou délkou kratší než nová ? ..nebo bude stejně dlouhá a je unavená tím,že je únavou měkkčí a pod zátěží se více propéruje ??
..respektive můžou mi pomoct takovýty přitvrzovací mezizávitový gumy ?? teď myslim na nový pružině,aby váhou bomby tak netrpěla..
Díky za názory vlečkoidních plynařů.
19:43:04
07.06.2008
07.06.2008

Mach
TO: Matthes z TechWebu: dik za radu,zkusim ty silentbloky,a pak se uvidi jak to bude
19:29:23
07.06.2008
07.06.2008

Nwkt
19:28:12
07.06.2008
07.06.2008

Matthes, záškodník z TechWebu
Unavene pruziny ne. Jedna se o problem se silentblokama co drzi podelna ramena v karoserii a spoje ramen - ohnute podelne popripade :)
19:16:04
07.06.2008
07.06.2008

Mach
Prosim vsechny o pomoc.. mam na 130 Acka a potreboval bych poradit cim to muze byt.. Slysel sem ze duvodem mohou byt unavene pruziny.. Muze to zpusobit jeste neco jineho??