-> Bukaj:
Ale 742.13 zas tolik není, spíše jsou v Rapidech a dneska už ty motory sjedeš akorát ty a Jarda.
Ty první písty, v tom nebyly písty Kolbnšit (jak řikal konštruktér Hrdlička)?
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
135/6 výbrusové písty a kroužky?
09:50:11
08.12.2025
08.12.2025

palinator
09:47:13
08.12.2025
08.12.2025

Bukaj
-> palinator: No, na 135/6 ne (kromě těch prvních, u kterých poměrně často docházelo k destrukci pístu), ale u 130 byly ještě vložky poměrně spotřební zboží (stejně, jako u 1000 - 120)

09:27:55
08.12.2025
08.12.2025

palinator
-> Bukaj:
Ono na 75,5 motory těch pístních sad asi taky nebude potřeba tolik - výbrus nevýbrus.
Ono na 75,5 motory těch pístních sad asi taky nebude potřeba tolik - výbrus nevýbrus.
20:40:58
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> Jarda/felda 04.12.25 19:58:08: Spíš obráceně - dřív byl drahý či nedostupný materiál, zato práce byla za hubičku, takže se vyplatilo dělat výbrusy.
V devadesátých letech pak postupně stoupala cena práce, ale staří fachmani furt dělali za flašku nebo krabku cigaret. Na druhou stranu cena skladových zásob dílů nerostla tak rychle, jako platy a životní náklady (taky koncem 90. let už škodovky nebyly "nové vozy" a blížily se ke svému cenovému dnu), takže o díly nebyla nouze a v porovnání s dobou centrálně plánovaného hospodářství byly vlastně levné, pak přišly různé výprodeje skladů a nabídka převyšovala poptávku.
Výbrusy se tehdy sice dělaly, hlavně na venkově, kde nebylo tolik peněz a změny se projevovaly s určitým zpožděním oproti velkým městům (to platí dodnes), ale ve městech už si lidi raději nechali udělat generálku z nových dílů (nebo spíš nebyl nikdo, kdo by se zabýval nějakým patláním se s kdovíjak repasovanými díly a držet za to záruku).
Dneska už výbrusy nejsou moc v módě - maximálně na nějakých ne úplně běžných veteránech, kde neexistuje jiná dostupná alternativa. Ale na škodovkách, na které je v oběhu a i normálně v krámech k dostání pístní sada za pár šupů (za čtvrtinu průměrného platu - což je ve srovnání s dobou minulou minimálně o půlku levnější) to nikdo moc neřeší. Tedy s výjimkou těch, kteří doma mají soustruh či kamaráda v brusírně (a těch už dnes taky nebude tolik).
V devadesátých letech pak postupně stoupala cena práce, ale staří fachmani furt dělali za flašku nebo krabku cigaret. Na druhou stranu cena skladových zásob dílů nerostla tak rychle, jako platy a životní náklady (taky koncem 90. let už škodovky nebyly "nové vozy" a blížily se ke svému cenovému dnu), takže o díly nebyla nouze a v porovnání s dobou centrálně plánovaného hospodářství byly vlastně levné, pak přišly různé výprodeje skladů a nabídka převyšovala poptávku.
Výbrusy se tehdy sice dělaly, hlavně na venkově, kde nebylo tolik peněz a změny se projevovaly s určitým zpožděním oproti velkým městům (to platí dodnes), ale ve městech už si lidi raději nechali udělat generálku z nových dílů (nebo spíš nebyl nikdo, kdo by se zabýval nějakým patláním se s kdovíjak repasovanými díly a držet za to záruku).
Dneska už výbrusy nejsou moc v módě - maximálně na nějakých ne úplně běžných veteránech, kde neexistuje jiná dostupná alternativa. Ale na škodovkách, na které je v oběhu a i normálně v krámech k dostání pístní sada za pár šupů (za čtvrtinu průměrného platu - což je ve srovnání s dobou minulou minimálně o půlku levnější) to nikdo moc neřeší. Tedy s výjimkou těch, kteří doma mají soustruh či kamaráda v brusírně (a těch už dnes taky nebude tolik).

20:28:37
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> Tom Troll 04.12.25 19:29:53: No vida, měl jsem za to, že v "biblích" se psalo pouze o vrtání 75,5 mm a ono i 72...
Výbrusové písty, vložky a kroužky se běžně objevují pro všechny verze pístních sad - od 1000/1100 MB přes 100/110 L/LS až po 105/120 L/LS (obě verze pístních kroužků - starší silnější i novější tenčí se skládaným stíracím).
Ale výbrusové písty pro 130/5/6 jsem teď potkal poprvé. Na 130 jsem tedy ještě výbrusový píst neviděl, ale zato mám doma dvě sady (každá na jeden píst) abnormálních výbrusových pístních kroužků Goetze NormForm...

Výbrusové písty, vložky a kroužky se běžně objevují pro všechny verze pístních sad - od 1000/1100 MB přes 100/110 L/LS až po 105/120 L/LS (obě verze pístních kroužků - starší silnější i novější tenčí se skládaným stíracím).
Ale výbrusové písty pro 130/5/6 jsem teď potkal poprvé. Na 130 jsem tedy ještě výbrusový píst neviděl, ale zato mám doma dvě sady (každá na jeden píst) abnormálních výbrusových pístních kroužků Goetze NormForm...

20:18:07
04.12.2025
04.12.2025

Bukaj
-> VK 04.12.25 16:59:28: Tak to samozřejmě je varianta - upravit pístní kroužky z jiného vozu. Ale to mi pak nevychází ekonomicky - abych dal 1000 Kč za pístní kroužky na jednu sadu a ještě je musel upravovat (a přitom jich třetinu zmršil) - to asi nebude ta cesta, kterou hledám
-> Tomaso435 04.12.25 17:28:38: Ano, různé nesériové úpravy byly poměrně běžné, ale to, předpokládám, nebylo běžně dostupné pro širší veřejnost...

-> Tomaso435 04.12.25 17:28:38: Ano, různé nesériové úpravy byly poměrně běžné, ale to, předpokládám, nebylo běžně dostupné pro širší veřejnost...
19:58:08
04.12.2025
04.12.2025

Jarda/felda
-> Tom Troll 04.12.25 19:29:53: nebo nový sady byli díky velkovýrobě tak levný že se to prostě nevyplatilo kusově vyrábět 

19:29:53
04.12.2025
04.12.2025

Tom Troll
-> Bukaj: Cedrych z roku 1994 dokonce tvrdí že výbrusové písty neexistovaly dokonce ani pro agregáty 72mm, ale pouze 68mm.
Tipoval bych že by se klidně mohlo jednat o bokovku výrobce, hrubý odlitek byl samozřejmě dostatečně veliký pro následnou výrobu jakéhokoliv výbrusu, jenom to tehdy byly příliš zánovní agregáty na to, aby výbrusové sady již potřebovaly.
Tipoval bych že by se klidně mohlo jednat o bokovku výrobce, hrubý odlitek byl samozřejmě dostatečně veliký pro následnou výrobu jakéhokoliv výbrusu, jenom to tehdy byly příliš zánovní agregáty na to, aby výbrusové sady již potřebovaly.
17:28:38
04.12.2025
04.12.2025

Tomaso435
-> Bukaj 03.12.25 21:44:13: dokonce byly sady 77mm na 1340 a byly tam metaz pisty... Jinak vybrusovy sady kroužky běžná věc
16:59:28
04.12.2025
04.12.2025

VK
Tož, o tom co existovalo asi není pochyb, ale obvykle se kupuje kroužek přesný nebo větší a ten dolicuješ, na sparoměrku, jinak 76.5 možna pořad existuje alias, MAHLE 030 32 N0 Sada pistnich krouzku Válcový vývrt: 76,51mm
21:44:13
03.12.2025
03.12.2025

Bukaj
Jak si někteří z vás zajisté všimli v tématu "Dnešní nákup", přivezl jsem včera (vlastně dneska po půlnoci) hromadu výbrusových vložek, pístů, klikovek a dalších věcí z pozůstalosti po automechanikovi z 90. let...
...teď to nějak třídím a přebírám a zjistil jsem jednu (pro mne) překvapivou věc:
Mezi vybroušenými vložkami na 105 a 120 je i řada vybroušených vložek z Favorita - a to i s písty (1. a 2. výbrus - tedy 75,75 a 76,0 mm).
Dodnes jsem žil v tom, že na 75,5 vložkách se výbrusy nedělaly a neexistovaly ani písty a kroužky.
Nicméně mám tu i fabricky značené písty (výrobce Metaz Ústí) - viz foto, dokonce i se "slepicí"...
...takže zjevně písty existují. jen bohužel k nim nemám pístní kroužky.
Setkal se někdo z vás s něčím takovým? Kde by případně šly sehnat kroužky? Pochybuji, že v Buzuluku (Komárov) by se tím dnes zabývali...
...teď to nějak třídím a přebírám a zjistil jsem jednu (pro mne) překvapivou věc:
Mezi vybroušenými vložkami na 105 a 120 je i řada vybroušených vložek z Favorita - a to i s písty (1. a 2. výbrus - tedy 75,75 a 76,0 mm).
Dodnes jsem žil v tom, že na 75,5 vložkách se výbrusy nedělaly a neexistovaly ani písty a kroužky.

Nicméně mám tu i fabricky značené písty (výrobce Metaz Ústí) - viz foto, dokonce i se "slepicí"...
...takže zjevně písty existují. jen bohužel k nim nemám pístní kroužky.

Setkal se někdo z vás s něčím takovým? Kde by případně šly sehnat kroužky? Pochybuji, že v Buzuluku (Komárov) by se tím dnes zabývali...
