S hlučnosťou je to záludné. Obecne súhlasím s tvrdením, že zvonka ide 99% hluku na vrub výfuku. Nové výfuky z Poľska sú po zvukovej stránke dosť, nazvem to teraz ubrblané, ale keďže som nepočul priame porovnanie s novým výfukom zo starých zásob ČSSR, nemôžem to s istotou tvrdiť. Možno sa dá zohnať nejaký nový sériový (nie športový) výfuk na Š130, ktorý bude tichší, ale o takom neviem.
V interiéri je veľa faktorov, ktoré hluk ovplyvňujú. Mám dosť intenzívne odhlučnenú zadnú časť auta na Š130L, výrazne nad rámec sériového odhlučnenia (staré tlmiace hmoty som predtým odstránil, lebo boli nalepené nekvalitne, miestami boli nabobtnané s bublinami). Auto mi stále príde hlučné, keď ho porovnám so Škodou 1000 MB, najmä v nižších otáčkach (šuchtavé jazdenie po meste, alebo do 90 km/h). Na Škode 1000 MB sa vo vyšších otáčkach prejavuje hluk od vrtule chladiča, ale v nižších otáčkach je motor tichý.
Na Škode 130L mám motor bez zvyšovania kompresného pomeru, jedinou úpravou je vačka 260/260, tvrdené sedlá ventilov a guferá na vodítkach ventilov, aby to motor nežral olej a aby som mohol jazdiť na Natural 95 bez aditív. A zapaľovaciu sústavu z Favoritu, s pôvodnou mi motor pod plným plynom občas klepal, teda mal detonačné spaľovanie. Motor je uložený v nových mäkkých silentblokoch. Aj silentblok na priečke nápravy, do ktorého zapadá prevodovka, je nový (a ten je dosť tvrdý), rovnako sú nové silentbloky pozdĺžnych ramien. Malé silentbloky šikmých ramien som nemenil, boli v dobrom stave.
Za najväčší zdroj hluku v interiéri mojej 130L považujem výfuk, lebo jeho typické brblanie (najmä na voľnobehu a v nízkych otáčkach pri miernom výkone), ktoré je dobre počuť zvonka, je dosť intenzívne počuť aj v interiéri. Predošlý problém s hlukom od stáleho prevodu sa podarilo vyriešiť (jeho výmenou). Uloženie hnacieho agregátu a nápravy skôr ovplyvňuje hluk a rázy prenášané od cesty (poťažmo pneumatík) a potom rôzne rezonancie od pohonného ústrojenstva. Ale rezonancie teraz neriešim.
Najmä pri rozjazde zo státia auto v interiéri vydáva isté zvuky, ktoré som pôvodne pripisoval polosiam. Najprv som polosi rozobral, vyčistil, dal nový tuk a manžety, ale zlepšenie sa nekonalo. Potom som dal úplne nové polosi (uloženky), ale ani to nepomohlo. Takže tými to nebolo. Možno by som mal motor uložiť do tvrdších silentblokov na priečku. Niektoré zdroje uvádzajú, že uchytenie motorov 742.13 v autách s vlečenou nápravou bolo pomocou tvrdších silentblokov, iné tvrdia opak, že silenbloky boli mäkkšie. Tvrdšie išli asi do športových úprav, ale ja mám auto na civilné jazdenie skôr defenzívneho charakteru. Preto by som aj chcel, aby bolo auto podľa možnosti tiché. Zvonka aj zvnútra.
Poznámka: Škoda 10000 MB je výrazne hlučnejšia vo vyšších otáčkach (asi od 3000 otáčok, alebo od 80 km/h), ale v nižších (do 2500, pomalé mestské jazdenie do 50 km/h) mi príde oproti Š130L tichšia.
	
             skoda.virt.cz
                skoda.virt.cz
          
	stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
   Hladký chod a rezonance motoru 120/136
 prohledat
    
   
   
13 příspěvků (zobrazeno 1 až 13) od 14.10.2025 do 22.10.2025, založil/a Erdbeer_schok
08:50:25
17.10.2025
17.10.2025

Erdbeer_schok
			
				
			
		
		
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55:  (také @darklord): Díky za podrobné vysvětlení! Takže teoreticky existuje rozdíl v plynulosti mezi 120 L a 136, ale ve skutečnosti je to neslyšitelné. Že?
-> minno 15.10.25 11:22:18: To by pro mě bylo perfektní srovnání, stejné okolnosti a jen motor je jiný! Ale motor 136, který jsi tam dal, je silně upravený motor, pokud tomu dobře rozumím. Sportovní vačkový hřídel a větší „KP“? Nevím, co je „KP“, možná komprese? Není to důvod, proč je hlasitější než motor 120? Kdybys tam dal plně originální motor 136, myslíš, že by byl pořád hlasitější než 120?
Mimochodem, mým hlavním problémem byla plynulost motoru, a ne úroveň hlasitosti. Nemyslel jsem si, že by 136 mohla být hlasitější. Dokázal jsem si představit, že by měla trochu drsnější, méně příjemný zvuk, ale nemyslel jsem si, že by mohla být hlasitější.
	-> minno 15.10.25 11:22:18: To by pro mě bylo perfektní srovnání, stejné okolnosti a jen motor je jiný! Ale motor 136, který jsi tam dal, je silně upravený motor, pokud tomu dobře rozumím. Sportovní vačkový hřídel a větší „KP“? Nevím, co je „KP“, možná komprese? Není to důvod, proč je hlasitější než motor 120? Kdybys tam dal plně originální motor 136, myslíš, že by byl pořád hlasitější než 120?
Mimochodem, mým hlavním problémem byla plynulost motoru, a ne úroveň hlasitosti. Nemyslel jsem si, že by 136 mohla být hlasitější. Dokázal jsem si představit, že by měla trochu drsnější, méně příjemný zvuk, ale nemyslel jsem si, že by mohla být hlasitější.
11:22:18
15.10.2025
15.10.2025

minno
			
				
			
		
		
-> Bukaj: Nehádam sa, ale gro odhlučňovacích prvkov som na auto montoval až po výmene motora 120 -> 136.
Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
	Skôr si myslím, že je to o vnímavosti a hlavne o tom, že málokto vie priamo na jednom vozidle otestovať a porovnať rôzne konfigurácie. Pretože u rozličných kusov vozidiel je to samozrejme individuálne, nakoľko čo auto, to iná hlučnosť (čo je zvlášť u škodoviek dané viacerými vplyvmi - napr. "kvalita karosérie" a podobne) a tak ťažko porovnávať hlučnosť objektívne.
11:11:02
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
			
				
			
		
		
-> minno: To nerozporuji, jen jsem psal, že na seriovém voze to prakticky nepoznáš 
	
10:58:13
15.10.2025
15.10.2025

minno
			
				
			
		
		
-> Bukaj: To s tým ale nesúvisí. Skrátka len po samotnej výmene motora sa hlučnosť zvýšila.
	10:48:54
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
			
				
			
		
		
-> minno: No, ale Tvůj vůz rozhodně co se odhlučnění nebyl sériový...
Psal jsem o seriových vozech
	
Psal jsem o seriových vozech

10:10:39
15.10.2025
15.10.2025

minno
			
				
			
		
		
-> Bukaj 15.10.25 09:06:55:  Ja som teda v mojej škodovke vnímal rozdiel hlučnosti v interiéri výmenou motora 742.12 za 742.136 (navyše so zvýšeným KP a ostrejšou vačkou). Obidva motory na vlečenej zadnej náprave a ten istý výfuk. Zatiaľ čo so 120 motorom to bolo v tých časoch u mňa už pomerne tiché, so 136 to celkovo viac dunelo.
	09:06:55
15.10.2025
15.10.2025

Bukaj
			
				
			
		
		
-> Erdbeer_schok 14.10.25 11:27:00:  Jak zde již naznačil -> darklord: , tak projev "chodu" motoru je závislý mimo jiné na kompresním poměru, obecně bych to zjednodušil na tvrzení, že u konstrukčně stejných motorů (motory Škoda 1000 MB - 135/6) čím větší výkon, tím "hrubší" projev.
Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.
V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)
Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby...
	Je to dáno nejen kompresním poměrem, ale i poměrem zdvih/objem, časováním ventilů (vačkový hřídel, "C"-vahadla) a dalšími úpravami, které zvyšují výkon motoru (charakteristika zapalování, tvar spalovacího prostoru, sacího a výfukového potrubí) a také vyšší citlivostí silnějších motorů na vyvážení celku (nejvyšší výkon ve vyšších otáčkách).
Takže nejslabší verze (1000MB - 105) budou mít nejuhlazenější chod, o něco výkonnější (1100 - 120L) jen o neznatelný rozdíl hrubší, a nejvýkonnější varianty (110LS, 120LS, 130 - 136) pochopitelně nejhrubší.
V praxi ve škodovce (s motorem vzadu) ale rozdíl v hlučnosti samotného motoru mezi jednotlivými výkonovými verzemi není znát, protože to, co je slyšet či cítit (ať venku mimo vůz nebo v interiéru), je dané uložením agregátu (a tedy rozdíly mezi zmiňovanými typy zadní nápravy - "kyvka" vs. "vlečka") a především výfukem. Takže srovnávat tentýž motor ve dvou úplně odlišných vozech (Rapid/Favorit) vůbec nelze ani z hlediska hlučnosti (úplně jinak uložený agregát a jiný výfukový systém) ani z pohledu jízdních vlastností (jiné nápravy, zpřevodování...)
Takže kdybych to měl shrnout - to, jak se škodovka (s motorem vzadu) projevuje zvukově navenek, je dáno z 99% výfukem...
...a to, jaká je pocitová hlučnost motoru v interiéru, je odhadem 40% výfuk a 60% uložení agregátu (typ zadní nápravy).
Výše uvedené platí pro identickou karosářskou variantu. Pak jsou další rozdíly v přenosu hluku, dané rozdíly mezi konkrétními modely v průběhu výroby...

17:31:52
14.10.2025
14.10.2025

King
			
				
			
		
		
Mozna jsem drobatko paranoidni, ale zda se mi, jako by nekdo testoval shopnosti AI  
	
13:48:29
14.10.2025
14.10.2025

Bery
			
				
			
		
		
to je osvěta, nebo nějaká agitace za návrat ke kořenům, nebo špatně vyloženě naše drbání?
co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
	co jestli narazí na vlecku s kyvkou?
12:13:40
14.10.2025
14.10.2025

darklord
			
				
			
		
		
Tak toto je jasne od podstaty veci kedy ma 136 vyssi kompresny pomer a tym padom trochu tvrdsi chod ako 105/120.
	11:39:36
14.10.2025
14.10.2025

Tomaso435
			
				
			
		
		
Where are you from ? ... :)
	11:27:00
14.10.2025
14.10.2025

Erdbeer_schok
			
				
			
		
		
Zdravím všechny,
Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.
V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.
Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.
	Jsem fanouškem a majitelem vozů Škoda s motorem vzadu už více než 25 let, takže v tomto tématu nejsem nováček. Dříve jsem si myslel, že motor 136 je ve všech ohledech lepší než motor 105/120, protože je novější, větší, odolnější atd. Nicméně jsem tu a tam četl nějaké „drby“, že motor 136 je o něco méně plynulý než 105/120 (na rozdíl od veřejného mínění). Jeden ze zdrojů má dlouhodobé prokázané znalosti o starých vozech Škoda, takže mě to opravdu vede k domněnce, že na tom může být něco pravdy.
V modelech Favorit a Felicia má motor 136 delší výfukový systém, zvuk motoru je standardně tišší. Škoda 136 s motorem vzadu používá také více materiálů na tlumení hluku než levnější modely a modernější zadní zavěšení, takže je tišší než 120L. To může být klamné. Zkuste si představit srovnání na podvozku s motorem vzadu, za stejných okolností. Stejný výfuk, stejné zapalování, stejné odhlučnění atd. Sériové motory, žádný tuning. Může to být pravda? Je motor 136 o trochu drsnější? Zní 105/120 o něco hezčeji, plynulejší? Samozřejmě to musí být jen malý rozdíl, nic ve dne v noci.
Použil jsem Google Translate, omlouvám se za chyby.








 
 




