Dnes mi přišlo mailem. Plně to vykresluje zdejší absurdistán.
Elektromontér Josef Voříšek jel ve svém pick-upu pracovat na
zakázce,kterou
byla dostavba chalupy kolotočáře Václava Katze. Bylo 27. dubna
2009,
jedenáct hodin dopoledne středoevropského letního času.
Pick-up naložený materiálem a nářadím projížděl vesnicemi a
uháněl
po
rovných silnicích polabské nížiny. Na loukách kvetly pampelišky i
jiné
kvítí, venkovní teplota byla 15°C a svítilo slunce. Silnice byla
naprosto
suchá.
Na krajnici postával policista nstrm. Radim Maják. Kývl plácačkou na Josefa
a ten předpisově zastavil.
"Kontrolní kontrola, pane řidiči. Předložte doklady od vozidla a
řidičský
průkaz!"
Josef předložil požadované dokumenty.
"Copak to vidím, pane řidiči? Vy nemáte nazuté zimní pneumatiky."
"To máte pravdu. Nemám. Už asi měsíc je nad nulou. Furt se všude
žvaní o
globálním oteplování, tak to letos asi začalo."
"Nechte si vaše komentáře, nikdo vám na ně není zvědavý. Vy jste
neviděl
značku C15a "zimní výbava" v přechodném provedení?"
"Neviděl. Kde jako měla být?"
"V Prdelákově na konci obce, hned za tím velkým kopcem."
A odkdy tam stojí?"
"Byla tam umístěna před hodinou. Ale do toho vám nic není. Vy
Jste povinen
pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik..."
"Mohu se na něco zeptat? Jaký význam má umisťovat značku dnes,
když je už
tři neděle teplo? Po sněhu ani památky?"
"S dotazy se obracejte na tiskového mluvčího. Nejsem povinen vám
odpovídat.
Vy jste povinen značky uposlechnout a pokud nemáte zimní
pneumatiky,
nepokračovat v jízdě . Zaplatíte pokutu dva tisíce korun."
"Nezaplatím. Já přes Prdelákov vůbec nejel. Najel jsem na tuto
silnici z účelové komunikace asi kilometr odtud. Měli jste umístit tu
přenosnou značku správně. Sepíšeme záznam o přestupku, ano?"
"Víte co? Koukejte zmizet. A jestli vás tu nachytám příště, tak
vám napařím pokutu, že se poserete."
"Můžete to prosím zopakovat a zapnout si u toho ten diktafon, co
vám
Červíček koupil?"
"Zmizte!"
28.dubna 2009, 10:15 SELČ, venkovní teplota 17°C Radim Maják od
rána myslel na bílý pickup a jeho řidiče. Předsevzal si, že teď s tím
dobytkem, co s ním
včera tak hnusně vyběhl, řádně zatočí a ukáže mu, že policejní
sbor tu není nikomu pro srandu.
Jako pravidelný divák seriálu Pitaval z velkého města Radim
věděl, jaký je
význam pojmu "dedukce" pro policejní práci a došel k závěru, že
pickup naložený různým matrošem pojede nejspíš opakovaně. Svědomitě
umístil
značku C15a za opravdu poslední místo, kde bylo možno na silnici najet.
Zamnul rukama, usedl do vozu s nápisem "Pomáhat a chránit" a odebral se
o kus dále provádět kontrolní kontroly. Za jednu hodinu vybral na pokutách
10.000 Kč a 2.500 bez dokladu, dále jako naturální požitek kbelík barvy
(natěrač Váleček neměl na pokutu). Byl to celkem dobrý den a blížící se
pickup připadal npor. Majákovi jako sladká třešinka na dnešním dortu.
Josef se také připravil. Prostudoval zejména vyhlášku č.202/2008 Sb.
a související č.341. a došel k poměrně jednoduchému řešení, jak celý
problém vyřešit, aniž by musel montovat zimní kola zpět.
"Kontrolní kontrola, pane řidiči.
Předložte nám doklady od vozidla a řidičský průkaz!"
Josef předložil požadované dokumenty.
"Copak to vidím, pane řidiči? Vy nemáte nazuté zimní pneumatiky."
"Jak jste na to přišel?"
"Není na nich označení M+S, M/S, M.S ani M-S, jak stanoví vyhláška."
"Tohle sice vyhláška žádná nestanoví, ale podívejte se pořádně."
Nstržm. Maják oblezl celé auto kolem dokola. Ani na jednom kole nebylo
M+S,
viděl
pouze průměrně opotřebené letní pneu.
"Pane řidiči, to jsou letní pneumatiky."
"Já vám říkám, že pneumatiky mají nápis M+S. Najděte si ho sám.
Upozorňuji také na to, že nejste oprávněn mě zdržovat nějakými
vašimi
analytickými úkony, pokud tedy potřebujete získat důkazy pro další
prokazování přestupku, nezbyde vám než mi automobil zabavit a
nechat pneumatiky analyzovat vašimi experty."
Majáka oblil studený pot. Takovou proceduru by nadřízeným vysvětloval jen
těžko, protože náčelník jim při poradách vždy říkal, že vykostit
kaštana se musí rychle a bezbolestně, aby se plnil plán v počtu zjištěných
přestupků.
Na druhé straně touha uvrtat toho zjevně neukázněného a odbojného řidiče
přiměla Majáka, aby zalehl na mokrou silnici a zkoumal vnitřní stranu
pneumatik. Stálo na nich rukou a bílým fixem napsáno M+S.
"Co to má znamenat, pane řidiči? To tam musí být uvedeno od
výrobce
pneumatiky, nikoli od vás."
"Přečtěte si tu vyhlášku pořádně, abych na vás příště nemusel podat
stížnost a trestní oznámení pro zneužití pravomoci veřejného činitele. V té
vyhlášce
pouze stojí, že pneumatiky mají mít toto označení. A to mají. Máte ještě
nějaké dotazy?"
Maják propustil bílý pickup ze své jurisdikce. Že ho to hlodalo, to
Bylo slabé slovo. Cítil se zrazen těmi proradnými zákonodarci, kteří
sice mají plná ústa pořádku a bezpečnosti, ale přesto nedovedou dát
poctivému policistovi do ruky fungující nástroj k potrestání silničních
pirátů, kteří nejezdí na zimních gumách ani koncem dubna. S nostalgií
vzpomínal na Malý pitaval a prostředky, které měli tehdejší soudruzi k tomu,
aby pomáhali a chránili, stejně i na majora Bambase, který jako jediný za
svými lidmi doopravdy stál...
Před návratem na služebnu si odeslal úplatky domů poštou, aby je u něj
nenašla náhodná kontrola. Odklidil ze silnice přenosné značky a
spolu s automobilem a dokumenty je předal je další směně. Cestou ze služebny
zašel k
mamince nechat vyprat uniformu, co si zašpinil lezením pod autem,
a do knihovny, kde byl počítač s internetem. Okouknul, co je nového v oboru
čuracího porna a na stránkách nakladatelství Česká muzika. Dnešní
událost mu
však nešla z hlavy, a tak zasurfoval tímto směrem. Po dvou a půl
hodinách zaznělo prostory knihovny radostné zvolání.
29.dubna 2009 10:20 SELČ. Pršelo a bylo 14°C.
Nstržm. Radim Maják umístil značku tak, jak posledně odzkoušel a jak se
osvědčilo. Bohužel, pouhých patnáct minut poté došlo poblíž
značky k nehodě.
Z nezjištěných příčin náhle zastavila a začala se na silnici otáčet
do protisměru dodávka, přičemž do jejího boku narazil školní autobus.
Nehoda si
vyžádala pouze dvě lehká zranění. Dispečer vyhnal Majáka zajistit
místo nehody do doby, než dorazí vyšetřovací skupina pro dopravní
nehody.
Majáka to nadobro otrávilo, protože si nemohl vychutnat potížistu s
pickupem, a tak si aspoň spravil chuť vyinkasováním pětikila za dohození
kšeftu spřátelené odtahovce.
30. duben, 11:00 SELČ. Slunečno, 14°C
Maják opět rozmístil osvědčené značky C15a. Tentokrát to dalo
13.000 Kč pro stát a 500 pro Majáka. Finančně to bylo slabší, ale naturálně
se dařilo.
Hodilo to dvě láhve domácích okurek (bába Vomáčková neměla k
babetě zelenou kartu), prasečí nohu (nepozorný řezník Krkovička jel bez
zapnutých světel),
zastřeleného zajíce (silniční pirát a lesní myslivec Kudrna už
také přezul na letní) a pět gramů marjánky (majitel místní diskotéky Abi Al
Masúd jel opilý). Majáka však zajímalo pouze jediné. Neklidně leštil
plácačku
o uniformu a kontroloval to, co vyfasoval.
Pickup pana Josefa se objevil podle plánu.
"Kontrolní kontrola, pane řidiči.
Předložte doklady vod vozidla a řidičský průkaz!"
Josef předložil požadované dokumenty.
"Mohu se podívat na vaše pneumatiky?"
"Ale ano. Já vám to dovolím. Nakonec už jste je dlouho neviděl."
Maják se sklonil k pravému přednímu kolu a z futrálu vytáhl nástroj
spravedlnosti, kterým, jak věřil, skoncuje s tímto individuem jednou pro
vždy. Na zařízení stálo: "Posuvné měřítko plastové Kinex." Maják
zasunul
měrku do vzorku a výsledek jej nadchl. Vzorek byl pouhé tři milimetry
hluboký.
"Pane řidiči! Na vašich zimních. Pardon, na vašich pneumatikách s nápisem
M+S nemáte hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4
mm. Porušil jste povinnost danou dopravní značkou C15a v
přenosném
provedení
a bude vám uložena bloková."
"Jak jste to změřil? Mohu to vidět?"
Maják překypoval sebedůvěrou. Vytáhl plastové měřítko a hrdě
zopakoval
měřící úkon i jeho výsledek.
"Co to máte za verk?" otázal se Josef při pohledu na plastové
měřidlo,
"to
jste vybrakoval z nářadíčka pro Barbie? Požaduji předložit
ověřovací
list
k tomuto, ehm, měřidlu."
"Jakej ověřovací list? To se musíte zeptat náčelníka, ten mi to
dal!" vylítlo z Majáka, když viděl, jak se to zase všechno hroutí.
"Měříte vy. Vy jste povinen použít platné stanovené měřidlo.
Pokud ne, měřte
klidně dál, ale zapomeňte, že byste mi uložil nějakou pokutu."
Na silnici se rozhostilo trapné ticho, během kterého si Maják vzpomněl,
že snad na školení něco podobného slyšel. Popadla ho opět vlna hněvu
nad
zkurvenou demokratickou legislativou a rozhořčení nad klacky,
které
politici
nakladli snaživým a poctivým policistům, jako on...
"Ještě něco chcete, pane nadstrážmistře, anebo už dnešní
představení na téma
´pomáhat a chránit´ skončilo? Jestli ano, já bych s dovolením jel
pracovat, abych ze svých daní vydělal na váš plat. Snad bych si dovolil
připomenout,
že dneškem platnost značky končí, aby vás nenapadlo pomáhat a chránit
ještě zítra..."
Nstržm. Maják uklidil značky, vrátil měřidlo a ještě téhož dne
požádal o přeložení k pořádkové policii.
Bylo mu jasné, že se tím odpojí od zdroje úplatků a naturálních
požitků, ale
než se hádat s tímhle póvlem, to je lepší mlátit obuškem zhulený
děti.
Žádosti bylo vyhověno. Nadřízení nadstrážmistra Majáka si marně
lámali hlavu, proč je služba u dopravní policie tak málo atraktivní, ale
pak to vzali jako fakt a sehnali si místo něj jiného blba.
Nová značka C15a představuje v celoevropském a snad i
celosvětovém měřítku unikum, a to hned v několika ohledech:
- jiná země nemá takovou značku, pro cizince je kompletně
nesrozumitelná - může být provedena jako přenosná i proměnná - ačkoli je v
barvě modré vyhrazené pro značky informativní, má
funkci značky zákazové - ukládá řidiči povinnost nepokračovat v jízdě do
značkou ohraničeného
úseku, pokud nemá na vozidle zimní pneumatiky. Bohužel neřeší
otázku, co má udělat řidič, který přijede k takové značce a zimní gumy nemá,
takže se patrně budeme na českých silnicích setkávat častěji s otáčením a
s odstavenými vozidly - úřad, který tuto značku osadí, nemá povinnost o
tomto aktu informovat - značka přišla na svět změnou podzákonného předpisu -
vyhláškou ministerstva dopravy č. 202/2008. O takové změně legislativy
nehlasoval
parlament. Postup MD ČR je dle mého názoru v rozporu s listinou
základních práv a svobod, která výslovně stanoví, že povinnost může být
občanu uložena pouze zákonem. Kromě toho se jedná o určitý zásah do osobních
práv jednotlivce, který tím byl omezen v možnosti volby pneumatik pro
své vozidlo tak, aby za dané povětrnostní situace a podle svého nejlepšího
vědomí, znalostí a schopností dosáhl maximální bezpečnosti. Asi všichni
víme, že zimní gumy nejsou to nejlepší obutí při teplotě 20°C, která není
koncem dubna výjimkou. Podle mě je jen otázkou času, kdy se někdo obrátí
na ústavní soud.
- a v neposlední řadě, ačkoli experti radí používat zimní pneu čtyři měsíce
v roce (prosinec - březen, obecně pokud průměrná teplota klesne
pod 4°C),
vyhláška stanoví něco jiného... ale znáte to... kdyby to mělo zachránit jen
jediný lidský život,
pak to má hluboký smysl. To je demokracie, kámo.
autor neznámý