skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
pov.ruceni v odhlasce?
11:18:57
07.11.2008
07.11.2008

ventYl
-> Pavel P.. 16.10.08 11:16:09: to uz je ku** v pi** ked poistovna prijde zalovat majitela auta o usly zisk za to, ze je auto v poloprevode a neplati sa nanho poistenie...
22:59:39
06.11.2008
06.11.2008

baronn
-> JoseA: na vysvětlenou, můj příspěvek byl trochu OT, nepřečetl jsem si název vlákna, a byl jen mou reakcí na diskuzi o příspěvcích ČKP po novém roce.
povinnost uzavřít POV je upravena jiným zákonem, a tam se již hovoří o vozidle "registrovaném" (nikoliv provozovaném), a tam hrozí pokuta snad 20t nebo i zákaz řízení na jeden rok, od 1. ledna se to snad zvýší na max. 40t, na to se můj předchozí příspěvek nevztahuje a na tuto situaci nemám lektvar:-) Ale tady bych se zas tak nebál, sám jsem toto asi dvakrát řešil na úřadě, ale po vysvětlení že vozidlo nejezdí a stojí na soukromém pozemku se to obešlo bez jakékoliv sankce. Ale záleží na úředníkovi, asi mám štěstí že u nás to má na starosti ženská :-)
Naopak si nedělám žádné iluze o tom, že ČKP bude trvat na maximálních částkách, o tom svědčí i současná lživá mediální kampaň.
povinnost uzavřít POV je upravena jiným zákonem, a tam se již hovoří o vozidle "registrovaném" (nikoliv provozovaném), a tam hrozí pokuta snad 20t nebo i zákaz řízení na jeden rok, od 1. ledna se to snad zvýší na max. 40t, na to se můj předchozí příspěvek nevztahuje a na tuto situaci nemám lektvar:-) Ale tady bych se zas tak nebál, sám jsem toto asi dvakrát řešil na úřadě, ale po vysvětlení že vozidlo nejezdí a stojí na soukromém pozemku se to obešlo bez jakékoliv sankce. Ale záleží na úředníkovi, asi mám štěstí že u nás to má na starosti ženská :-)
Naopak si nedělám žádné iluze o tom, že ČKP bude trvat na maximálních částkách, o tom svědčí i současná lživá mediální kampaň.
12:58:00
05.11.2008
05.11.2008

JoseA
-> baronn: no nevím jak to je, ale platilů sem pokuty za nezaplacené povinné ručení skoro u každého auta, protože sem prakticky nikdy nestihl auto pojistit do zákonem dané lhůty 14ti dnů od odhlášení na moje jméno. Protože většinou to původní majitel nepošle ihned po odhlášení, pošta taky není nejrychlejší a než sem se dostal na úřad, tak bylo 16dní v prdeli a zhruba většinou po jednom roce přišla pokuta cca 100-500kč. To samé bylo za motorku, kterou sem přes zimu neprovozoval, tudiž sem si zaplatil povinné ručení jenom za dobu asi od dubna do konce října, ale zase po roce, když už sem motorku ani neměl přišla pokuta za nezaplacené povinné ruč. Takže mám obavu, že i vozidlo v polopřevodu je evidováno. Dle mého názoru v případě zjištění podle RZ, že vozidlo nemá sjednáno povinné ručení, tak jdou po původním majiteli, který musí prokázat, že auto prodal existující osobě, a v takovém případě automaticky dojde pokuta novému majiteli. Tohle je můj názor. Ale vždycky sem dostal pokutu za ty auta, které sem sice neměl pojištěné v době polopřevodu (k přihlášení je stejně nutné mít povinné), ale vždycky sem je přihlásil, takže si lehce někdo spočítal, že sem byl majitelem i v době polopřevodu já a tedy pokutu poslali mně.
15:34:41
04.11.2008
04.11.2008

ludakost
tak to by bylo super
10:50:15
26.10.2008
26.10.2008

baronn
§ 24c
(1) Je-li provozováno tuzemské vozidlo bez pojištění odpovědnosti v rozporu s tímto zákonem, je vlastník vozidla povinen uhradit Kanceláři příspěvek za dobu, po kterou bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. Za úhradu příspěvku podle věty první odpovídá společně a nerozdílně s vlastníkem vozidla jeho provozovatel, není-li současně jeho vlastníkem. Povinnost podle věty první a druhé vzniká tomu vlastníkovi a provozovateli vozidla, který byl nebo měl být zapsán v registru silničních vozidel27a) v době, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. To neplatí v případě, kdy pojištění odpovědnosti zaniklo podle § 12 odst. 1 písm. d).
(2) Výše příspěvku se určí součtem hodnoty vypočtené vynásobením výše příslušné denní sazby pro daný druh vozidla počtem dní, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem, a nákladů na jeho uplatnění a vymáhání. Výše denních sazeb pro jednotlivé druhy vozidel stanoví příloha k tomuto zákonu.
(3) Při zjišťování údajů podle odstavce 1 a 2 vychází Kancelář z porovnání údajů podle § 15 odst. 3.
(4) Příspěvek je splatný ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení písemné výzvy Kanceláře k jeho úhradě na adresu osoby podle odstavce 1. Účinky doručení má i nevyzvednutí písemné výzvy k úhradě příspěvku do 15 dnů ode dne jejího uložení v provozovně provozovatele poštovních služeb nebo odepření převzetí této výzvy, s výjimkou případu, kdy osoba podle odstavce 1, z důvodů nezávislých na její vůli, nemohla výzvu Kanceláře převzít. Povinnost uhradit příspěvek nevzniká, pokud je ve lhůtě podle věty první Kanceláři prokázáno, že vozidlo nebylo provozováno v rozporu s tímto zákonem.
(5) Úhradou příspěvku není dotčena povinnost podle § 1 odst. 2, § 3 odst. 2 a § 15 odst. 5, ani právo Kanceláře podle § 24 odst. 9.
(6) Adresu podle odstavce 4 sdělí Kanceláři na její žádost příslušný orgán evidence, a to i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Podle mého názoru se tedy příspěvek do garančního fondu týká jen vozidel "provozovaných" . Po případném doručení výzvy je zde možnost prokázat, že vozidlo nebylo provozováno. A pokud je tedy vozidlo ustájené na soukromém pozemku ve stodole apod., tak se asi nebylo provozováno a povinnost uhradit příspěvek nevzniká.
To je tedy jen můj názor, nejsem právník, ale možná se tu nějaký nejde?
(1) Je-li provozováno tuzemské vozidlo bez pojištění odpovědnosti v rozporu s tímto zákonem, je vlastník vozidla povinen uhradit Kanceláři příspěvek za dobu, po kterou bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. Za úhradu příspěvku podle věty první odpovídá společně a nerozdílně s vlastníkem vozidla jeho provozovatel, není-li současně jeho vlastníkem. Povinnost podle věty první a druhé vzniká tomu vlastníkovi a provozovateli vozidla, který byl nebo měl být zapsán v registru silničních vozidel27a) v době, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. To neplatí v případě, kdy pojištění odpovědnosti zaniklo podle § 12 odst. 1 písm. d).
(2) Výše příspěvku se určí součtem hodnoty vypočtené vynásobením výše příslušné denní sazby pro daný druh vozidla počtem dní, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem, a nákladů na jeho uplatnění a vymáhání. Výše denních sazeb pro jednotlivé druhy vozidel stanoví příloha k tomuto zákonu.
(3) Při zjišťování údajů podle odstavce 1 a 2 vychází Kancelář z porovnání údajů podle § 15 odst. 3.
(4) Příspěvek je splatný ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení písemné výzvy Kanceláře k jeho úhradě na adresu osoby podle odstavce 1. Účinky doručení má i nevyzvednutí písemné výzvy k úhradě příspěvku do 15 dnů ode dne jejího uložení v provozovně provozovatele poštovních služeb nebo odepření převzetí této výzvy, s výjimkou případu, kdy osoba podle odstavce 1, z důvodů nezávislých na její vůli, nemohla výzvu Kanceláře převzít. Povinnost uhradit příspěvek nevzniká, pokud je ve lhůtě podle věty první Kanceláři prokázáno, že vozidlo nebylo provozováno v rozporu s tímto zákonem.
(5) Úhradou příspěvku není dotčena povinnost podle § 1 odst. 2, § 3 odst. 2 a § 15 odst. 5, ani právo Kanceláře podle § 24 odst. 9.
(6) Adresu podle odstavce 4 sdělí Kanceláři na její žádost příslušný orgán evidence, a to i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Podle mého názoru se tedy příspěvek do garančního fondu týká jen vozidel "provozovaných" . Po případném doručení výzvy je zde možnost prokázat, že vozidlo nebylo provozováno. A pokud je tedy vozidlo ustájené na soukromém pozemku ve stodole apod., tak se asi nebylo provozováno a povinnost uhradit příspěvek nevzniká.
To je tedy jen můj názor, nejsem právník, ale možná se tu nějaký nejde?
17:44:37
25.10.2008
25.10.2008

roman620ti
Aspoň nějakej uklidňující článek. Snad to nebude tak ostrý, jak se to zdá. Přece nemůžou dát někomu pokutu za to, že neplatí ručení u neexistujícího auta, vždyť by mu jí mohli dávat celej život, pěkně po roce a furt dokola. Aspoň doufám

12:04:59
24.10.2008
24.10.2008

xMart
10:02:33
24.10.2008
24.10.2008

Dave - ten pátý
-> roman620ti: Asi si jdu taky sehnat lano...

12:32:25
23.10.2008
23.10.2008

roman620ti
-> Dave: No pěkně jsi to vypsal :-))
Ale stejně z toho nechápu, jestli člověk co má přepsané auto v polopřevodu je evidován v registru vozidel. Jestli jó, tak za pár let budou masové sebevraždy...
Ale stejně z toho nechápu, jestli člověk co má přepsané auto v polopřevodu je evidován v registru vozidel. Jestli jó, tak za pár let budou masové sebevraždy...
12:28:10
23.10.2008
23.10.2008

Dave - ten pátý
Jinak jsem použil info. z www.bezpojisteni.cz
12:26:02
23.10.2008
23.10.2008

Dave - ten pátý
Tady jsem si dovolil pár informací na Vaše hlavy...



12:25:32
23.10.2008
23.10.2008

Dave - ten pátý
Od ledna 2009 se povinné ručení prokazuje výlučně zelenou kartouOd ledna 2009 je jediným platným dokladem o povinném ručení zelená karta
S platností od 1. června 2008 se univerzálním dokladem o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinném ručení, stala zelená karta. V případě, že pojišťovna vystavila doklad o pojištění před 1. červnem 2008 a tento doklad je platný, pak je možné se po přechodné období do 31. prosince 2008 prokazovat i tímto dokladem.
Od 1. ledna 2009 je jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti výhradně zelená karta (dle zákona č. 168/1999 Sb., ve znění zákona č. 137/2008 Sb.).
Zelená karta je mezinárodně platný doklad o pojištění v zemích systému zelené karty, v zásadě jde o téměř všechny evropské státy. Povinnost mít u sebe zelenou kartu se dříve vztahovala pouze na jízdy do zahraničí, na území ČR se povinné ručení prokazovalo samostatným dokladem o pojištění, vydaným pojistitelem. Novela zákona č. 168/1999 Sb. doklady sjednotila a od 1. června 2008 se pojištění i na území ČR prokazuje zelenou kartou. Od 1. ledna 2009 pak výlučně zelenou kartou a dosavadní dříve vydané doklady o pojištění pozbývají dnem 31. prosince 2008 platnosti.
Upozornění!
Zelená karta obsahuje údaje o vozidle (registrační značce), které musí být v souladu se skutečným stavem. Případné změny musí klient nahlásit své pojišťovně a nechat si vystavit novou zelenou kartu s aktuálními údaji o vozidle.
Zelená karta musí být pojistníkem (tím, kdo povinné ručení uzavřel) podepsána, jinak je neplatná.
S platností od 1. června 2008 se univerzálním dokladem o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tzv. povinném ručení, stala zelená karta. V případě, že pojišťovna vystavila doklad o pojištění před 1. červnem 2008 a tento doklad je platný, pak je možné se po přechodné období do 31. prosince 2008 prokazovat i tímto dokladem.
Od 1. ledna 2009 je jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti výhradně zelená karta (dle zákona č. 168/1999 Sb., ve znění zákona č. 137/2008 Sb.).
Zelená karta je mezinárodně platný doklad o pojištění v zemích systému zelené karty, v zásadě jde o téměř všechny evropské státy. Povinnost mít u sebe zelenou kartu se dříve vztahovala pouze na jízdy do zahraničí, na území ČR se povinné ručení prokazovalo samostatným dokladem o pojištění, vydaným pojistitelem. Novela zákona č. 168/1999 Sb. doklady sjednotila a od 1. června 2008 se pojištění i na území ČR prokazuje zelenou kartou. Od 1. ledna 2009 pak výlučně zelenou kartou a dosavadní dříve vydané doklady o pojištění pozbývají dnem 31. prosince 2008 platnosti.
Upozornění!
Zelená karta obsahuje údaje o vozidle (registrační značce), které musí být v souladu se skutečným stavem. Případné změny musí klient nahlásit své pojišťovně a nechat si vystavit novou zelenou kartu s aktuálními údaji o vozidle.
Zelená karta musí být pojistníkem (tím, kdo povinné ručení uzavřel) podepsána, jinak je neplatná.
12:25:06
23.10.2008
23.10.2008

Dave - ten pátý
Jak lze z registru vozidel trvale vyřadit neexistující vozidlo?Podle sdělení Ministerstva dopravy lze neexistující (rozebrané, zlikvidované) a od 1.5.2004 do současné doby nepojištěné vozidlo do konce roku 2008 z registru vozidel trvale vyřadit bez předložení jakýchkoliv dokladů. Dle sdělení Ministerstva dopravy stačí pouze čestné prohlášení, že vozidlo zaniklo před 1. květnem 2004. Na základě takového čestného prohlášení registr vozidel neexistující vozidlo z registru vyřadí.
12:23:42
23.10.2008
23.10.2008

Dave - ten pátý
Jinak jsem našel toto:
Příspěvek nepojištěných do garančního fondu (GF) se vztahuje na vlastníky nebo provozovatele nepojištěných registrovaných vozidel (tzn. registrovaných vozidel bez povinného ručení). Počínaje 1. lednem 2009 budou mít povinnost za každý den, kdy jejich vozidlo nebylo pojištěno, uhradit do garančního fondu České kanceláře pojistitelů příspěvek. Tuto povinnost nově zavádí § 24c novely zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Z garančního fondu České kanceláře pojistitelů jsou vypláceny poškozeným v zákoně stanovených případech náhrady škod z dopravních nehod, které byly způsobeny nepojištěnými vozidly.
Jak si ověříte, zda se vás povinnost uhradit příspěvek do GF týká?
Je třeba ověřit, zda máte své vozidlo pojištěno. Pokud vyplyne, že není pojištěno, pak je nutno je pojistit, anebo vyřadit z registru vozidel.
Je nutno ověřit, zda Vaše pojistná smlouva obsahuje všechny údaje o vozidle a tyto jsou aktuální. Pokud tomu tak není, může se Vaše vozidlo při porovnání informací s registrem vozidel jevit jako nepojištěné.
Údaji o vozidle rozumíme jeho registrační značku, identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo technického průkazu. Hlášení změn identifikačních údajů Vašemu pojistiteli je Vaší povinností a pokud při provedené kontrole zjistíte, že údaje neodpovídají nebo si nejste jist, prověřte to a případně nechte opravit u Vašeho pojistitele.
Pokud vozidlo nepoužíváte, ověřte si, zda je vozidlo řádně zapsáno v registru vozidel jako dočasně vyřazené z provozu. Pouze v takovém případě nemusíte platit pojištění. Pokud vozidlo používáte, byť jen občas, pak jej dočasně vyřadit nelze, protože dočasně vyřazené vozidlo nesmí vůbec na veřejnou komunikaci a navíc vozidlo nemá registrační značky a Vy nemáte ani osvědčení o registraci vozidla.
V registru vozidel si zjistěte, zda na sebe nemáte vedeno (registrováno, evidováno) nějaké starší vozidlo, které již, podle Vás, nevlastníte (takovým vozidlem může být např. i starší vůz z dědictví, dávno nepojízdný vůz rozebraný na náhradní díly nebo odstavený na zahradě či ve stodole, apod.). Pokud vyplyne, že na sebe máte vedeno takové vozidlo, musíte dát do pořádku zápis v registru vozidel (bylo-li vozidlo prodáno, pak oznámit změnu zapisovaných údajů - v tomto případě změnu vlastnictví, pokud vůz neexistuje nebo jej opravujete, pak trvale či dočasně vyřadit).
Výše příspěvku do garančního fondu
Příspěvek se hradí za každý den, za který není vozidlo pojištěno. Denní sazba je dána novelou zákona č. 168/1999 Sb., u osobních vozidel činí 50-70 Kč, vyšší je u vozidel nákladních - až 300 Kč.
Celkový příspěvek se vypočte takto: počet dní x denní sazba + náklady uplatnění
Nárok na náklady uplatnění je dán zákonem a představuje zejména tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb, atd.).
Přehled denních sazeb podle druhů vozidel:
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm
30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm
50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm
70 Kč
autobus
160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo
přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg
130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad
12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností
nad 10 000 kg
300 Kč
speciální vozidlo
80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg
30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo
40 Kč
ostatní vozidla
60 Kč
Od kdy a za jaké období budu hradit příspěvek do garančního fondu?
S platností od 1. 1. 2009 se příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů hradí za každý den, kdy nebylo vozidlo pojištěno. Tato povinnost se vztahuje na majitele a provozovatele nepojištěných motorových vozidel a vyplývá z §24c zákona č. 168/1999 Sb. Příspěvek do garančního fondu nemá zpětnou účinnost, tzn. nevztahuje se na období před 1. 1. 2009.
Kdo jsou osoby povinné hradit příspěvek do garančního fondu?
Osobami, které jsou povinny hradit příspěvek do garančního fondu, jsou dle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., vlastník a provozovatel vozidla evidovaného v registru vozidel. Stejně tak je to každá jiná osoba, která v registru vozidel zapsaná není, ale měla být (např. kupující/nový vlastník či dědic vozidla).
Všechny tyto osoby (pokud se jedná o odlišné osoby) jsou solidárními dlužníky, což znamená, že každý odpovídá do plné výše dluhu. Zaplacením pohledávky kterýmkoli dlužníkem zaniká povinnost i druhému solidárnímu dlužníkovi. Zda a jak se tyto osoby následně vyrovnají mezi sebou je jejich interní záležitostí.
Jaký je rozdíl mezi vlastníkem a provozovatelem?
Vlastník i provozovatel vozidla jsou osoby zapisované do registru vozidel. Provozovatel je osoba, která vozidlo nemusí vlastnit, ale se souhlasem vlastníka je fakticky užívá a provozuje, hradí náklady provozu vozidla atd. Je-li provozovatel jinou osobou než vlastník, potom se i tento odlišný provozovatel zapisuje do registru vozidel. Jak změny vlastníka, tak i změny provozovatele podléhají oznamovací povinnosti na registru vozidel.
Jak se příspěvek do garančního fondu hradí?
Majitelé a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou vyrozuměni Českou kanceláří pojistitelů a vyzváni k úhradě příspěvku. Příspěvek do garančního fondu se hradí výlučně převodem z účtu (číslo účtu je uvedeno ve výzvě), anebo poštovní složenkou. Pro zjednodušení je předtištěná poštovní složenka k výzvě taktéž přiložena. Nikdy nehraďte nikomu příspěvek v hotovosti – šlo by s vysokou pravděpodobností o podvod, protože Česká kancelář pojistitelů platby v hotovosti vůbec nepřijímá.
Na co je příspěvek do garančního fondu?
Z garančního fondu jsou vypláceny zákonné kompenzace poškozeným, kteří utrpěli škodu v souvislosti s dopravní nehodou, kterou způsobilo nepojištěné vozidlo (bez účinného povinného ručení). Pro ilustraci: Řidiči nepojištěných vozidel způsobí ročně kolem 5 tisíc nehod. Celková výše jimi způsobených škod dosahuje cca 450 miliónů Kč ročně. Garanční fond je spravován Českou kanceláří pojistitelů (ČKP) a přispívají do něj všechny pojišťovny, u kterých lze tzv. „povinné ručení“ uzavírat. Pojišťovny pak logicky svůj členský příspěvek promítnou do ceny „povinného ručení“. Na nepojištěné škůdce, tak doplácí slušní řidiči – poctiví plátci povinného ručení.
Proto byla do zákona č. 168/1999 Sb. (novelou č. 137/2008 Sb.) zavedena povinnost pro nepojištěné osoby hradit příspěvek do zmíněného garančního fondu. Nepojištění tedy od 1. 1. 2009 přispívají přímo na kompenzace těm osobám, které jsou poškozeny v souvislosti s dopravními nehodami způsobenými nepojištěnými vozidly.
Mám po dobu, za níž příspěvek platím, vozidlo pojištěno?
Nikoliv. Uhrazení příspěvku není pojištěním vozidla. Pojištění se sjednává dopředu pro případ neočekávaných/nahodilých situací. Příspěvek se hradí zpětně za nepojištěné období a slouží jako příspěvek nepojištěných osob do garančního fondu ke krytí výplaty z garančního fondu.
Zaplacením příspěvku se neřeší pokuta za nepojištěné vozidlo
Uhrazení příspěvku není pojištěním vozidla a tudíž ani „smazáním“ provinění proti zákonu. Přestupek je porušení zákona, které je jednorázově sankcionováno státem resp. jeho správním orgánem. Jeden přestupek – jedna sankce. Pokud vozidlo za rok, dva opět nepojistíte, nebo opakovaně vozidlo provozujete bez pojištění, opět můžete dostat pokutu ve správním řízení.
Povinnost nepojištěné osoby zaplatit příspěvek do garančního fondu má sice podobný sankční charakter jako pokuta, ale rozdíl je v účelu hrazení příspěvku. Pokuta je sankce za porušení zákona ukládaná a vybíraná správním orgánem, kdežto příspěvek do garančního fondu slouží ke krytí škod způsobených nepojištěnými vozidly.
Vymáhání příspěvku do garančního fondu
Na základě § 24c zákona č. 168/1999 Sb. vycházíme z informací o pojištěných vozidlech a jejich porovnání s Centrálním registrem vozidel podle § 15 téhož zákona.
Pokud ČKP zjistí nepojištěné vozidlo, pak zasílá výzvu k úhradě příspěvku, který narůstá každým dnem, po který je vozidlo nepojištěno. Obeslaná osoba má zákonnou 30 denní lhůtu na úhradu příspěvku, anebo doložení, že vozidlo neprovozovala v rozporu se zákonem. Ke komunikaci s ČKP slouží „Dotazník“ s podrobným návodem, který je k výzvě přiložen. Pokud obeslaný na výzvu nereaguje ani neuhradí příspěvek, nebo pokud nedoloží údaje, které obeslaný tvrdil, následuje proces vlastního vymáhání příspěvku. Ten může pokračovat předáním či prodejem pohledávky inkasní společnosti. Zahájením vymáhání se vymáhaná částka navyšuje o náklady spojené s vymáháním. Pokud ani tato činnost nebude mít jasný výsledek, pak může pokračovat vymáhání podáním žaloby u soudu. Samozřejmě i náklady prohraného soudního sporu navýší celkovou částku příspěvku.
Příspěvek nepojištěných do garančního fondu (GF) se vztahuje na vlastníky nebo provozovatele nepojištěných registrovaných vozidel (tzn. registrovaných vozidel bez povinného ručení). Počínaje 1. lednem 2009 budou mít povinnost za každý den, kdy jejich vozidlo nebylo pojištěno, uhradit do garančního fondu České kanceláře pojistitelů příspěvek. Tuto povinnost nově zavádí § 24c novely zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Z garančního fondu České kanceláře pojistitelů jsou vypláceny poškozeným v zákoně stanovených případech náhrady škod z dopravních nehod, které byly způsobeny nepojištěnými vozidly.
Jak si ověříte, zda se vás povinnost uhradit příspěvek do GF týká?
Je třeba ověřit, zda máte své vozidlo pojištěno. Pokud vyplyne, že není pojištěno, pak je nutno je pojistit, anebo vyřadit z registru vozidel.
Je nutno ověřit, zda Vaše pojistná smlouva obsahuje všechny údaje o vozidle a tyto jsou aktuální. Pokud tomu tak není, může se Vaše vozidlo při porovnání informací s registrem vozidel jevit jako nepojištěné.
Údaji o vozidle rozumíme jeho registrační značku, identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo technického průkazu. Hlášení změn identifikačních údajů Vašemu pojistiteli je Vaší povinností a pokud při provedené kontrole zjistíte, že údaje neodpovídají nebo si nejste jist, prověřte to a případně nechte opravit u Vašeho pojistitele.
Pokud vozidlo nepoužíváte, ověřte si, zda je vozidlo řádně zapsáno v registru vozidel jako dočasně vyřazené z provozu. Pouze v takovém případě nemusíte platit pojištění. Pokud vozidlo používáte, byť jen občas, pak jej dočasně vyřadit nelze, protože dočasně vyřazené vozidlo nesmí vůbec na veřejnou komunikaci a navíc vozidlo nemá registrační značky a Vy nemáte ani osvědčení o registraci vozidla.
V registru vozidel si zjistěte, zda na sebe nemáte vedeno (registrováno, evidováno) nějaké starší vozidlo, které již, podle Vás, nevlastníte (takovým vozidlem může být např. i starší vůz z dědictví, dávno nepojízdný vůz rozebraný na náhradní díly nebo odstavený na zahradě či ve stodole, apod.). Pokud vyplyne, že na sebe máte vedeno takové vozidlo, musíte dát do pořádku zápis v registru vozidel (bylo-li vozidlo prodáno, pak oznámit změnu zapisovaných údajů - v tomto případě změnu vlastnictví, pokud vůz neexistuje nebo jej opravujete, pak trvale či dočasně vyřadit).
Výše příspěvku do garančního fondu
Příspěvek se hradí za každý den, za který není vozidlo pojištěno. Denní sazba je dána novelou zákona č. 168/1999 Sb., u osobních vozidel činí 50-70 Kč, vyšší je u vozidel nákladních - až 300 Kč.
Celkový příspěvek se vypočte takto: počet dní x denní sazba + náklady uplatnění
Nárok na náklady uplatnění je dán zákonem a představuje zejména tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb, atd.).
Přehled denních sazeb podle druhů vozidel:
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm
20 Kč
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm
30 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm
50 Kč
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm
70 Kč
autobus
160 Kč
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo
přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg
130 Kč
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad
12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností
nad 10 000 kg
300 Kč
speciální vozidlo
80 Kč
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg
30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo
40 Kč
ostatní vozidla
60 Kč
Od kdy a za jaké období budu hradit příspěvek do garančního fondu?
S platností od 1. 1. 2009 se příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů hradí za každý den, kdy nebylo vozidlo pojištěno. Tato povinnost se vztahuje na majitele a provozovatele nepojištěných motorových vozidel a vyplývá z §24c zákona č. 168/1999 Sb. Příspěvek do garančního fondu nemá zpětnou účinnost, tzn. nevztahuje se na období před 1. 1. 2009.
Kdo jsou osoby povinné hradit příspěvek do garančního fondu?
Osobami, které jsou povinny hradit příspěvek do garančního fondu, jsou dle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., vlastník a provozovatel vozidla evidovaného v registru vozidel. Stejně tak je to každá jiná osoba, která v registru vozidel zapsaná není, ale měla být (např. kupující/nový vlastník či dědic vozidla).
Všechny tyto osoby (pokud se jedná o odlišné osoby) jsou solidárními dlužníky, což znamená, že každý odpovídá do plné výše dluhu. Zaplacením pohledávky kterýmkoli dlužníkem zaniká povinnost i druhému solidárnímu dlužníkovi. Zda a jak se tyto osoby následně vyrovnají mezi sebou je jejich interní záležitostí.
Jaký je rozdíl mezi vlastníkem a provozovatelem?
Vlastník i provozovatel vozidla jsou osoby zapisované do registru vozidel. Provozovatel je osoba, která vozidlo nemusí vlastnit, ale se souhlasem vlastníka je fakticky užívá a provozuje, hradí náklady provozu vozidla atd. Je-li provozovatel jinou osobou než vlastník, potom se i tento odlišný provozovatel zapisuje do registru vozidel. Jak změny vlastníka, tak i změny provozovatele podléhají oznamovací povinnosti na registru vozidel.
Jak se příspěvek do garančního fondu hradí?
Majitelé a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou vyrozuměni Českou kanceláří pojistitelů a vyzváni k úhradě příspěvku. Příspěvek do garančního fondu se hradí výlučně převodem z účtu (číslo účtu je uvedeno ve výzvě), anebo poštovní složenkou. Pro zjednodušení je předtištěná poštovní složenka k výzvě taktéž přiložena. Nikdy nehraďte nikomu příspěvek v hotovosti – šlo by s vysokou pravděpodobností o podvod, protože Česká kancelář pojistitelů platby v hotovosti vůbec nepřijímá.
Na co je příspěvek do garančního fondu?
Z garančního fondu jsou vypláceny zákonné kompenzace poškozeným, kteří utrpěli škodu v souvislosti s dopravní nehodou, kterou způsobilo nepojištěné vozidlo (bez účinného povinného ručení). Pro ilustraci: Řidiči nepojištěných vozidel způsobí ročně kolem 5 tisíc nehod. Celková výše jimi způsobených škod dosahuje cca 450 miliónů Kč ročně. Garanční fond je spravován Českou kanceláří pojistitelů (ČKP) a přispívají do něj všechny pojišťovny, u kterých lze tzv. „povinné ručení“ uzavírat. Pojišťovny pak logicky svůj členský příspěvek promítnou do ceny „povinného ručení“. Na nepojištěné škůdce, tak doplácí slušní řidiči – poctiví plátci povinného ručení.
Proto byla do zákona č. 168/1999 Sb. (novelou č. 137/2008 Sb.) zavedena povinnost pro nepojištěné osoby hradit příspěvek do zmíněného garančního fondu. Nepojištění tedy od 1. 1. 2009 přispívají přímo na kompenzace těm osobám, které jsou poškozeny v souvislosti s dopravními nehodami způsobenými nepojištěnými vozidly.
Mám po dobu, za níž příspěvek platím, vozidlo pojištěno?
Nikoliv. Uhrazení příspěvku není pojištěním vozidla. Pojištění se sjednává dopředu pro případ neočekávaných/nahodilých situací. Příspěvek se hradí zpětně za nepojištěné období a slouží jako příspěvek nepojištěných osob do garančního fondu ke krytí výplaty z garančního fondu.
Zaplacením příspěvku se neřeší pokuta za nepojištěné vozidlo
Uhrazení příspěvku není pojištěním vozidla a tudíž ani „smazáním“ provinění proti zákonu. Přestupek je porušení zákona, které je jednorázově sankcionováno státem resp. jeho správním orgánem. Jeden přestupek – jedna sankce. Pokud vozidlo za rok, dva opět nepojistíte, nebo opakovaně vozidlo provozujete bez pojištění, opět můžete dostat pokutu ve správním řízení.
Povinnost nepojištěné osoby zaplatit příspěvek do garančního fondu má sice podobný sankční charakter jako pokuta, ale rozdíl je v účelu hrazení příspěvku. Pokuta je sankce za porušení zákona ukládaná a vybíraná správním orgánem, kdežto příspěvek do garančního fondu slouží ke krytí škod způsobených nepojištěnými vozidly.
Vymáhání příspěvku do garančního fondu
Na základě § 24c zákona č. 168/1999 Sb. vycházíme z informací o pojištěných vozidlech a jejich porovnání s Centrálním registrem vozidel podle § 15 téhož zákona.
Pokud ČKP zjistí nepojištěné vozidlo, pak zasílá výzvu k úhradě příspěvku, který narůstá každým dnem, po který je vozidlo nepojištěno. Obeslaná osoba má zákonnou 30 denní lhůtu na úhradu příspěvku, anebo doložení, že vozidlo neprovozovala v rozporu se zákonem. Ke komunikaci s ČKP slouží „Dotazník“ s podrobným návodem, který je k výzvě přiložen. Pokud obeslaný na výzvu nereaguje ani neuhradí příspěvek, nebo pokud nedoloží údaje, které obeslaný tvrdil, následuje proces vlastního vymáhání příspěvku. Ten může pokračovat předáním či prodejem pohledávky inkasní společnosti. Zahájením vymáhání se vymáhaná částka navyšuje o náklady spojené s vymáháním. Pokud ani tato činnost nebude mít jasný výsledek, pak může pokračovat vymáhání podáním žaloby u soudu. Samozřejmě i náklady prohraného soudního sporu navýší celkovou částku příspěvku.
16:16:40
20.10.2008
20.10.2008

roman620ti
No to doufám, pač takovejch je nás asi víc, ale já mám jen SPZky a techničák v polopřevodu na mě
No snad to bude ok

15:01:59
20.10.2008
20.10.2008

xMart
No to bych treba i hodil do depozitu (kdyz pominu ze momentalne je to jen na rok)ale jsme zas u toho. Mam to v odhlasce na sebe a dohlasit to nemuzu bo nemam STK a v odhlasce me to do depozitu nevemou. Podle me kdyz je auto v odhlasce tak neni v registru vozidel...
09:35:39
20.10.2008
20.10.2008

Dave - ten pátý
Včera jsem mluvil s kamarádem z pojišťovny a ten mi řekl, že za každé auto, které má spzky se musí platit povinné ručení. Že to údajně funguje tak, že na úřadě sedí člověk a ťuká do počítače spzky a ono mu to najde všechno o tom vozidle a majiteli. A když najde někoho kdo neplatí, tak následuje pokuta a doplatek povinného. (neni to z mé hlavy, říkám jen to co jsou slyšel...) A radil mi, abych si co nejdříve hodil značky do depozitu...

11:03:25
17.10.2008
17.10.2008

xMart
Čtěte , je to zajímavý.
www.cck-brno.com/poslanci /vet_final.htm
Politici přicházejí a odcházejí. Historická vozidla zůstávají.!
www.cck-brno.com/poslanci /vet_final.htm
Politici přicházejí a odcházejí. Historická vozidla zůstávají.!
10:34:41
17.10.2008
17.10.2008

Luboš
-> xMart: taky jsem to jen slyšel, osobní zkušenost s tím nemám. U nás to myslím jde, ale co jde tady, nemusí jít v Praze. Ty auto přihlašuješ na svém úřadě a když ti tam řekne, že to neudělá, máš bohužel smůlu.
10:21:29
17.10.2008
17.10.2008

xMart
Lubosi jestli muzes zjisti me o tyhle moznosti vic , me rikaz za to nejde (praha) nebo ze o tom nevedi pritom mam zpravy ze to takhle par lidi udelalo. To by bylo urcity reseni.A ze je depozit na rok? Na to uz jim dlabu.V oduvodnenych pripadech to prej prodlouzi. Takze jednou za rok staci prijit a rict ja na tom delam ja na tom makam : ))
10:18:18
17.10.2008
17.10.2008

xMart
Klicove bude zjistit co jaky data z registru vozidel se budou porovnavat s daty od pojistoven. Jestli z registru budou posilat i auta v mezikolonce (odhlasce).
Vi nekdo co se deje se spisem vozu kdyz pojedu treba do Kolina udelat odhlasku na Prahu? Slysel sem ze spis se z "Kolina" posila na misto dohlaseni az po provedeni dohlasky. To by znamenalo ze vuz neni prihlasenej tam ani tam.
Jo a aby bylo jasno nechci tu psat navody pro zmetky co s nepojistenym autem jezdej.Kvuli nim je tady ten pruser.Jde me o to jak to resit s autama co mame ulozeny ve stodolach.
Vi nekdo co se deje se spisem vozu kdyz pojedu treba do Kolina udelat odhlasku na Prahu? Slysel sem ze spis se z "Kolina" posila na misto dohlaseni az po provedeni dohlasky. To by znamenalo ze vuz neni prihlasenej tam ani tam.
Jo a aby bylo jasno nechci tu psat navody pro zmetky co s nepojistenym autem jezdej.Kvuli nim je tady ten pruser.Jde me o to jak to resit s autama co mame ulozeny ve stodolach.
12:51:15
16.10.2008
16.10.2008

Luboš
-> xMart: myslím, že ti auto přihlásí bez stk, jen s evidenčkou, pokud ho hned uložíš do depozita.
Zeptej se na registru.
Zeptej se na registru.
11:26:44
16.10.2008
16.10.2008

Sita
uprimne: ty smlouvy jeste nemam zrealizovany, protoze si rikam ze je to defacto zbytecna prace. Kdyz by nahodou nekdy nekdo prisel, tak zkratka reknu, ze auto je prodany a basta. Nevim o tom, ze by se musela ze zakona psat a archovovat kupni smlouva....
11:23:27
16.10.2008
16.10.2008

Sita
byla tu o tom debata... link hledat nebudu, protoze vyhledavani je jen atrapa
.
tomuhle se rika poloprevod. ja mam takhle nekolik aut a je to podle mne diky nedomyslenymu systemu idealni stav jak vlastnit auto na ND nebo na budouci renovaci.
Pro kazdy pripad - kdyby se precejen nekdy nekdo ukazal a chtel po mne usly zisk na pojisteni (Petr S tvrdi s jistotou, ze prijdou! ;) - jsem si pripravil fiktivni prodejni smlouvy na vsechny tyhle auta co mam. Takze kdyby nahodou na mne nekdy nekdo prisel, tak mu reknu, ze jsem ty auta obratem prodal (samozrejme s prodelkem, kvuli danim). No a aby to bylo pikantnejsi, tak kupci vsech tech aut jsou nemci :))))) Takze at se treba interpol snazi...

tomuhle se rika poloprevod. ja mam takhle nekolik aut a je to podle mne diky nedomyslenymu systemu idealni stav jak vlastnit auto na ND nebo na budouci renovaci.
Pro kazdy pripad - kdyby se precejen nekdy nekdo ukazal a chtel po mne usly zisk na pojisteni (Petr S tvrdi s jistotou, ze prijdou! ;) - jsem si pripravil fiktivni prodejni smlouvy na vsechny tyhle auta co mam. Takze kdyby nahodou na mne nekdy nekdo prisel, tak mu reknu, ze jsem ty auta obratem prodal (samozrejme s prodelkem, kvuli danim). No a aby to bylo pikantnejsi, tak kupci vsech tech aut jsou nemci :))))) Takze at se treba interpol snazi...

11:16:09
16.10.2008
16.10.2008

Pavel P..
já když koupil 130ku tak jsem taky dva měsíce povinko neplatil protože jsem nejezdil, pak jsem si sjednal pojištění, přihlásil jsem jí a bez problemu...

11:13:53
16.10.2008
16.10.2008

Pavel P..
no platit by jsi měl. ovšem auto "nemá" majitele, takže na tebe nikdo zatim nemůže s nějakou pokutou.... ovšem po novym roce by to mohlo bejt jinak...
11:09:40
16.10.2008
16.10.2008

xMart
Nevi nekdo jestli plati povinost platit povinny ruceny kdyz mam auto v odhlasce ma sebe? Cekal bych ze se tuhle informaci dozvim v kancelari pojistitelu co nam ted vyhrozuje ale tam sem se nedozvedel nic..jejich info linka toje teda dilo.porad me odkazovali na registr vozidel ale ten nema nic spolecnyho s rucenim. A do depozita me to v odhlasce nevemou , dohlasit to nemuzu bo nemam STK a ani mit nebudu (stodolni ulozenka) . Co s tim?