Nabídka především pro "Pražáky" a okolí - osobní převzetí, ideálně otestování přímo ve voze...
...spíše mimo sezónu - od jara do podzimu se věnuji své hlavní obživě a není moc času nazbyt.
Vše je na domluvě ;-)
hodnocení článku:
info:
Správce článku:Bukaj Založeno: 01.02.19 00:06 Poslední změna: 01.07.24 22:51
Seřizování a opravy karburátorů Jikov - komentáře:
12:41:04 30.10.2020
Bukaj
-> minno: Ne nutně - když jezdím převážně na LPG, tak vypadá slušně i po roce a 40 tisících km
(jen na tomhle karburátoru jsem neřešil estetiku, takže neměl nový pozink na ocelových součástkách)
-> Bukaj: Nič nové nenapíšem. Tak ono to tak nejako funguje (ak sa stretnú správne náhody :). Na veterána OK. Ale inak vieme - po pár tisíc km bude ten krásny voňavý karburátor celý zachcaný od benzínu zmiešaného s prachom.
11:46:46 30.10.2020
Bukaj
-> minno:
To je jako s originál diagonálkama na MBčko - patří to tam, ale do dnešního denního provozu to moc není. To je pro autentický zážitek z jízdy veteránem
Ale já sám SEDRy jezdím a nestěžuju si - asi proto, že jsem ještě nevyzkoušel LEKR
11:39:25 30.10.2020
minno
-> Bukaj: Krásne. Ale v praxi tak na poličku dať :)
Bukaj: no ono to je riešené ako prietokovy tlakomer nakoľko také citlivé prístroje neboli tu pustas vzduch do vody a hladina ty ukazuje tlak buď v mm vodného stĺpca alebo kpa tlak map byť sa mi vzda 5 kpa podľa skúšaného prvku vyberas stupnicu ja to robím do digitálneho prevedenia merací prístroj meria na tisiciny kpa každopádne som vďačný veľmi za foto
-> Espase 27.05.20 18:20:02: Nerozumím otázce.
Do přístroje se pouští takové množství vzduchu, aby lehce probublával (podle toho se mu přezdívá "bublifuk"). Množství vzduchu se reguluje šroubem a je závislé na právě proměřovaném prvku. Na tlaku vůbec nezáleží, sledovanou veličinou je průtok.
-> Espase: Přidám, až se k tomu dostanu. Teď v sezoně se domů chodím jen umýt a vyspat...
15:42:44 18.05.2020
Espase
Ahoj bukaj vedel by si prispieť aj fotím lepším tých stupnic
07:02:05 01.04.2020
Vojťas
-> Bukaj: tak az to bude vyzkoušeny vic dej vědět
18:57:21 31.03.2020
Bukaj
-> vhml: Díky za info. Ten Loctite už mám jak tak koukám vyschlý - kdysi jsem ho od někoho dostal...
Jinak ten 577, který používáš, je odolný vůči oleji i benzinu - viz tabulka: www.loziska.com/store/577
-cs.pdf
18:46:41 31.03.2020
vhml
243 neni primo urcena k utesnovani zavitu, byt verim ze to asi drží. Na utesneni závitů dávám 577
-> Tuner#2 - zrušená registrace 31.03.20 16:22:33: Jednu "předsériovku" už vozím od ledna v autě a zatím jsem únik nezaznamenal - pravda, jezdím hlavně na LPG, ale jeden a půl nádrže benzínu už jsem taky vyjel...
-> Bukaj: Myslel jsem si to. Si říkám, jestli by bylo možné vyrobit těsnění třeba z něčeho takového www.mateza.cz/e-shop/5548
7-tesnici-deska-pryz-epdm-
60-sha-tl-2-0-mm (případně 1 mm varianty) vyříznutím podle papírového těsnění nebo zda je to kravina...
To by mohlo mít lepší těsnící efekt a při použití pryže odolné benzinu by to nemuselo dělat problémy, ne?
22:10:47 30.01.2020
Jozka
-> Bukaj: Jo, BS-ko do červena, to si pamatuju.. pár let jsem měl sprej, kterým stačilo 2x do roka ostříkat a pohoda. Jeho novější varianta (stejnej obchodní název i výrobce), ale bohužel funguje sotva napůl.. -> k.jarek: Viděl jsem papírový - jen barvy se měnily.. od okrový po zelenou..
22:07:51 30.01.2020
Bukaj
-> k.jarek: Těsnění karburátorů bylo vždy papírové...
17:38:42 30.01.2020
k.jarek
-> Bukaj: Vyrábí/vyrábělo sa vůbec to těsnění aj z něčeho jiného nebo jen z toho „těsnícího“ papíru?
17:27:44 30.01.2020
Bukaj
-> minno: Neprosakuje to materiálem, ale je tam poměrně velká plováková komora a velký obvod víka a papírové těsnění - to vše dohromady má za následek, že benzín, prolínající skrz těsnění stéká pozvolna po obvodu víka na vnější stěny karburátoru. Hezky to bylo vidět v dobách Specialu 91 (90), který byl červený...
LEKR je řešen úplně jinak a benzín z něj nemá moc kudy prolínat
14:37:59 30.01.2020
minno
-> Bukaj: no však práve: 1. u veteránsky jazdeného auta (čiže ktoré viac stojí, než jazdí), 2. a aj napriek tomu ho treba umývať
Čo si budeme klamať, tesnosť tých karburátorov je úbohá.... Ono to tuším presakuje ešte aj povrchom toho materiálu.
Pre porovnanie, LEKR jazdím 6 rokov, cca 80 tkm na benzíne a karburátor je zvonka stále úplne čistý a suchý.
14:11:13 30.01.2020
Bukaj
-> minno: Mně SEDR vydrží čistý dlouho, když jezdím převážně na LPG
Ale jinak po takovéto důkladné očistě pak stačí u "veteránsky" jezděného auta ten karburátor jednou za několik let zvenčí omýt benzinem...
Aktulizoval jsem ceník náhradních dílů dle aktuálních skladových zásob
21:27:18 09.01.2020
Bukaj
-> MOLSO: Nojo, ale já soustruh nemám a ani nemám kamaráda se soustruhem...
Leda do vrtačky a pilník...
19:18:17 09.01.2020
MOLSO
-> Bukaj: upnut do sustruhu a do minuty je to na 6mm hadicu
12:12:18 09.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bukaj 09.01.20 12:10:10: V pohodě, šroub není problém, to mě vytočí Wena a nebo to udělám podle Antonyho, to je také pěkné řešení.
Děkuji všem!
12:10:10 09.01.2020
Bukaj
-> Tuner#2: Ještě jsem zjistil, že stejný závit, jako má šroub ve víku karburátoru má nátrubek pro přívod brzdovky k HBV/HSV - jen tedy hadička by musela být DN 7 mm
-> Tuner#2: Napadlo mne, že by teoreticky šel použít mosazný nátrubek s tryskou z karburátoru š 100 - má závit M8x1,5 (nebo M8x1 - prostě jemnější stoupání), jen nemá osazení - zajištění hadičky (u BSka je na něm tuším nasazená hadička odsávání výparů z filtrboxu).
Jak místo nátrubku přívodu paliva do víka (stačil by do víka říznout závit a provrtat mosazný šroub - odvrtat trysku), tak pro napojení obotku (jen závitová redukce M10 na M8 asi není reálná)...
Zo začiatku som mal hadičku prepadu napojenú na ten vrchný vývod čo je naň pripojená odvzdušňovacia hadička (a tú som mal voľne odpojenú), ale potom som to prerobil takto, aby bolo zachované odvzdušňovanie ako má byť a navyše tie vývody majú len 5 mm priemer, benzínová hadička tam nedrží dobre a ani samotné vývody k hrdlu nie sú moc pevne priletované.
11:49:11 08.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bukaj 08.01.20 11:28:42: Jasný, chápu. Ještě vykoumám kam to vrátit. U té slabé vratky u hrdla moc místa není, pomalu se nabízí navrtat a zalepit nějaké čůro do velké trubky, jen nevím zda třeba někde nahoře a nebo raději níž třeba v kolenu a nebo až za ním.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.01.20 10:47:40: pokusím se -> Bukaj 08.01.20 10:51:03: no vždyť jsem to taky prach sprostě ošvihnul trysku tam mám proto, že v těle šroubu už byla velká díra se kterou by to nefungovalo. A mám tam tuším převratnou volnoběžnou na 70?
Ale mám svůj vstup do hrdla, origo jsou moc nahoře a zůstával by v hadičce benzín.
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.01.20 10:47:23: Přesně tak. A filtr tam nadále plní filtrační funkci, jako v původním provedení - nečistoty se nedostanou ani do karburátoru, ani zpět do vratky k nádrži a zůstanou na sítku
10:51:03 08.01.2020
Bukaj
-> Antony - zrušená registrace 08.01.20 10:22:05: To je totéž řešení, jako tento dobový doplněk -> Bukaj 08.01.20 10:16:32:
Kdyby to někdo chtěl vyrábět, tak v tom dobovém doplňku je "šroub s tryskou" - není tam vyjímatelná tryska, ale vyvrtaný otvor. Hodnota použité trysky by (dle měření na přístroji SOMET) byla cca 60.
Jakou hodnotu trysky jsi použil ty - pokud to není tajné?
10:48:47 08.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> minno 08.01.20 10:22:41: Pravda, ona se pak ohřeje, asi to spáchám také. Tu vratku máte někde nahoře do hrdla?
-> Bukaj 08.01.20 10:16:32: Takže z boku víka je vývod zpět (nevím co tam dělá ten filtr?) a je top zapojené na tu slabší trubičku co je odvětrání nádrže dole na konci hrdla?
10:22:47 08.01.2020
vhml
To nestaci zalepit na tekuty kov?
10:22:41 08.01.2020
minno
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.01.20 10:08:13: Tak ja mám LEKR s odbublinkovačom a na prepad do hrdla vyvŕtaná diera, narezaný závit a prikrútený nátrubok. Má to výhodu okrem iného aj pri chode na voľnobeh, kedy cez Facetku stále preteká benzín, čím sa Facetka chladí. Ešte u SEDR bez prepadu mi Facetka pri stání na voľnobehu zvykla chrčať.
10:22:05 08.01.2020
Antony - zrušená registrace
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.01.20 10:08:13: jestli teda můžu uvést svoje provedení. Průtokový šroub M10x1, hadicové očko, ve šroubu vyriznutej vnitřní závit, v něm tryska z karbecu a přepad do nově udelnyho vstupu do hrdla nádrže. Šroub přijde místo zátky vedle natrubku karbecu. Fotka napoví, ale nelze ji sem nahrát.
...takže pokud by se vyráběly nátrubky, tak ideálně asi se závitem M8 (nálitek víka má průměr 12 mm, takže zbytková tloušťka stěny ZN odlitku víka by byla 2 mm), nejlépe s jemnějším stoupáním závitu, ale to bych si musel pořídit (a upravit) patřičný závitník (M8x1,5?)...
10:11:01 08.01.2020
Bukaj
Tak jsem znásilnil jedno víko s uvolněným nátrubkem a zde jsou rozměry nátrubku (omluvte zápis, nejsem strojař):
-> minno 08.01.20 10:01:16: a jak ho máš řešený? Vím že se experimentovalo s obublinkovačem z Fáva, ale jak to máš zapojené a kam strčenou hadičku? Klidně přesunem diskuzi ke mě do karty pokud tady vadí.
10:01:16 08.01.2020
minno
-> Tuner#2: Prepad benzínu do nádrže by som ti aj ja doporučil zrealizovať. Možno ti to funguje aj bez toho, ale nie je to šťastné riešenie.
09:47:12 08.01.2020
Bukaj
-> minno 08.01.20 09:35:02: Vypadlý nátrubek jsem ještě neviděl. A když jsem se kdysi pokoušel uvolněný nátrubek z karburátoru dostat ven, skončilo to destrukcí nátrubku - sice se točil jak na obrtlíku, ale přes rantlík ven ani za nic. Tímto také skončily mé pokusy s řešením tohoto problému, neboť, jak jsem již zmínil, víka jsou podružným problémem...
09:43:17 08.01.2020
Antony - zrušená registrace
-> Tuner#2 - zrušená registrace 08.01.20 09:21:05: já to myslel tak, že facetka dává větší tlak, než "mechanicky" čerpadlo a pokud to tam rosí, s facetku to "poteče" -> Bukaj 08.01.20 09:23:52: já vím, že je tam problém, že to netěsní, a že to většinou vznikne když se sundáva hadička. Jak píšeš udělat tam závit a novej natrubek
09:35:02 08.01.2020
minno
-> Bukaj 08.01.20 09:25:45: Problémom je ale aj vypadávanie. Takže zatesniť oblepením a zaistiť začervíkovaním
09:25:45 08.01.2020
Bukaj
-> minno 08.01.20 09:18:27: On není problém, že by to vypadlo, ale že se to uvolní a prolíná palivo mezi odlitkem a nalisovaným nátrubkem - a to červík nevyřeší...
09:23:52 08.01.2020
Bukaj
-> Antony: Určitě by to neškodilo, ale ty nátrubky se neuvolňují tlakem, ale vibracemi a tečením té zinkové slitiny. Nejčastěji ten proces dorazí sundavání dlouho nasazené ("přirostlé") hadičky...
Jediné, čemu by to určitě pomohlo, je jehlový ventil - ten u EDSR/SEDR není dělaný na tlak, který vyvine Facetka. Nejsem si jist, jaký tlak umí originální elektrické čerpadlo TAZ 1500, nebo jestli tyto vozy měly vratku do nádrže - to je snad jediný případ sériového auta s tímto typem karburátoru a elektrickým čerpadlem (nebo že by i T613?)...
09:21:05 08.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Antony - zrušená registrace 08.01.20 09:05:46: Tak to myšleno zase nebylo, jehlový ventil to udrží, takže to problém nedělá. Naopak mám pocit, že to někdy vejde plovákovku, obzvláště při velké odstředivé síle a když je málo benzínu v nádrži. Jak mám v Mostě pod půlku, je už problém.
09:18:27 08.01.2020
minno
A nešlo by to prevŕtať skrz a dať tam na zaistenie červík? A zalepiť to samozrejme.
-> Pavel P.. 08.01.20 08:29:53: Otázka je, jaké víko seženeš. Ono není víko, jako víko. Na obyč 105/120/120LS SEDR je to fuk, tam se dá dát jakékoli SEDR či A32 EDSR víko, ale u karburátorů s ekonostatem (všechny EDSR, A32 EDSR a SEDR 130/5/6 a TAZ 1500) to fuk není - každý z těch karburátorů má víko s jinými tryskami ekonostatu - jo, jde demontovat zalisované trysky a nahradit těmi z původního poškozeného víka, ale to už je jednodušší operace opravit uvolněný nátrubek.
Jinak nejčastěji se mi povede sehnat nové víko A32EDSR (přechodový model karburátoru mezi EDSR a SEDR), které je víceméně univerzální pro většinu karburátorů - tvarem odpovídá SEDR víku a má ekonostat... Bohužel většinou je to víko na 105ku...
09:01:50 08.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> minno 08.01.20 08:58:06: no právě, zkusíme to nějak strojně vyřešit s Wénou na závit a ještě zalepit + možná opatlat kovem. Přece jen ten facet to tam tlačí.
08:58:06 08.01.2020
minno
-> Pavel P..: na ktorom sa nátrubok časom tiež môže uvoľniť, a to sa oplatí
08:56:33 08.01.2020
Bukaj
-> Tom Troll 08.01.20 00:04:45: Což o to, ono to úplně nevylítne, ale nebezpečný je právě i to prolínání - sice se to většinou stihne odpařit, ale v případě nějaké blbé kombinace více problémů to občas blafne. Viděl jsem jen jednou naživo hořící karburátor (na jedné 105, naštěstí se povedlo uhasit), ale zažít bych to už nechtěl.
08:29:53 08.01.2020
Pavel P..
-> Tuner#2: nejjednodušší je sehnat jiný víko... nejlépe nový, občas se válí po aukru nebo bazoši.
00:04:45 08.01.2020
Tom Troll
-> Bukaj: Taky se mi volně točí - na provoz to mám zdrátkovaný motacim drátem ale když tam jednou za čas strčim ruku za běhu tak je znát že prolíná.
A sháněj si víko na velkej sedr.
23:52:26 07.01.2020
Bukaj
-> Tuner#2: Já už nad tím přemýšlel několikrát, ale větší problém, než víka, jsou samotné komory (tělesa) EDSR a SEDR - nové už se moc nevidí a použitých nepoškozených je jak šafránu a když už se najdou nějaké zachovalé, tak většinou ze 105ky...
Víka se občas někde vyloupnou nová - sice málokdy na 130/5/6, ale dodělat do obyč víka 105/120 ekonostat není zas až tak neřešitelný problém
23:48:15 07.01.2020
Tuner#2 - zrušená registrace
-> Bukaj 07.01.20 23:41:18: Díky za tip, vůbec jsem netušil, že jsou nějaké dvě provedení. Zkusíme něco vymyslet.
23:41:18 07.01.2020
Bukaj
-> Tuner#2: Buď sehnat jiné víko (zatím nejjednodušší řešení), nebo odříznout a odvrtat zbytek nátrubku, vyříznout závit, vyrobit nátrubek se závitem (případně nátrubek získat destrukcí jiného poškozeného víka a jen vyřezat závit) a zajistit lepidlem na závity.
Pokud bys to řešil druhou variantou a nechával vyrábět nátrubky se závitem, pak by stálo za to nechat jich udělat vícero - určitě bych nějaké užil - zatím je vík dostatek, ale je to poměrně běžná závada a to i u vík s novějším zajištěním nátrubku (viz foto)...